Stærk anerkendelse af SDU på international rangliste

SDU er rykket op i top 300 blandt verdens universiteter, viser ranglisten 2022 Academic Ranking of World Universities (ARWU) fra Shanghai, som er udkommet med årets vurderinger af de internationale universiteter.

ARWU-ranglisten har eksisteret siden 2003 og er anerkendt for en fair og transparent evalueringsmetode af universiteternes forskning. Nobelpriser, forskningspriser, citationer i anerkendte tidsskrifter, og international publicering er blevet gransket for at rangere mere end 2.500 universiteter verden over, hvoraf de 1.000 bedste bliver fremhævet på ranglisten.

Harvard University ligger nr. 1 på listen og særligt USA, men også England, Frankrig og Schweiz har universiteter i top 20. Bedste kinesiske universitet er Tsinghua University som nr. 26, og generelt rykker de kinesiske universiteter opad på ranglisten. De danske universiteter opretholder nogenlunde deres tidligere placeringer, men SDU tager et flot spring frem til 201-300.

Flere årsager til SDU’s placering

- Der er ingen tvivl om, at SDU’s mange stærke forskningsmiljøer, traditionen for tværvidenskabelig forskning, international sampublicering og et stærk samarbejde med innovative virksomheder i omverdenen er med til at give SDU en fornem placering på listen, siger rektor på SDU, Jens Ringsmose.

SDU har flere forskningsmiljøer i den absolutte elite på ranglisten. Det gælder blandt andet Public Administration (rank 51-75), Public Health (rank 51-75), Communication (rank 101-150), Medical Technology (rank 101-150) og Political Sciences (rank 101-150).

Læs mere om ARWU-ranglisten på https://www.shanghairanking.com/methodology/arwu/2022

Redaktionen afsluttet: 17.08.2022