Værktøjsdrone til bekæmpelse af ukrudt

Bekæmpelse af ukrudt kan være en langsommelig og miljøskadelig affære. Ved at bruge en drone til præcist at lokalisere og påtrykke et middel til bekæmpelse af den enkelte plante, kan man slippe for at behandle hele marken, og dermed spare mellem 60 og 96% af kemien, ifølge Teknologisk Instituts beregninger.

I første omgang afprøves dronen på den invasive plante bjørneklo, men den vil også kunne bruges på tidsler, pastinak og andre ukrudtsarter.

Projektmål

I projektet vil man bruge droner som værktøj, der ud over at kunne finde bjørneklo ved hjælp af kamerateknologi og kunstig intelligens, også har monteret en ukrudtsstryger, der kan påtrykke et middel på den enkelte plante, som får den til at dø.

Tanken er at gøre droner til et værktøj, der ikke kun kan detektere og samle data ind, men også kan bruges som et aktivt værktøj, der handler på data.

Projektdetaljer

For at kunne ramme de enkelte stykker ukrudt med ukrudtsstrygeren, skal dronen kunne navigere meget præcist. Det gøres ved at kombinere information fra GPS med en markering af bjørnekloens placering på et højopløst billede af området.

Når dronen kommer så tæt på planten, at området på det højopløste billede kan genkendes af dronens kamera, skifter styringen af dronen til at være kontrolleret af dronens kamera. På denne måde kan bjørnekloens blade rammes tilstrækkeligt præcist.

Fremtidsperspektiv

Værktøjsdronen med ukrudtsstrygeren kan hjælpe landbruget, og kommunerne med at holde bestemte ukrudtsarter nede uden at bruge store mængder sprøjtemiddel.

I landbruget er der mange forskellige scenarier, hvor man vil kunne bruge teknologien, som bliver udviklet. Traditionelt vil man behandle hele marken, men med dronen og en genkendelse af ukrudtet, kan man spare mellem 60 og 96 % af kemien.

Perspektiverne i præcisionslandbrug er store både mht. miljøbesparelser og bundlinjebesparelser.

Samarbejdspartnere

Projektet ledes af Teknologisk institut i samarbejde med Itelligence, Nygaard-Agroconsult og SDU.

Mere information

Dronen som værktøj: Flyvende bekæmpelse af ukrudt kan give miljø- og bundlinjebesparelser, Teknologisk Institut

Sidst opdateret: 29.03.2023