Bevilling

Ali Khosravi modtager syv millioner kroner til optimering af power-to-X-systemer

Lektor ved Center for Industriel Mekanik, Ali Khosravi, har modtaget en prestigefuld Villum Young Investigator bevilling på syv millioner kroner.

Af Sune Holst, , 23-01-2024

Forskeren Ali Khosravi fra SDU i Sønderborg er én af 18 unge forskertalenter, som i dag modtager bevillinger på i alt 132 mio. kr. fra Villum Fondens Young Investigator-program. Med spændende projekter og en bevilling i ryggen skal de hver især opbygge et forskerteam og bidrage med excellent forskning.

Optimering af power-to-X-systemer
Ali Khosravis projekt har navnet ‘DDPTX: Deciphering the Dynamics of Power-to-X Systems’, og fokuserer på Power-to-X-systemer (PtX), der ved hjælp af elektricitet fra vindmøller eller solceller kan lave brint. Brinten kan så omdannes til grønt brændstof til fx lastbiler, fly og skibe.

Ved at integrere PtX-systemer med fjernvarmenettet og udvikle nye modeller for systemerne vil den unge forsker Ali Khosravi fra Syddansk Universitet optimere fremstillingen af grønne brændstoffer. Det er der god brug for. For selv om vi får mere og mere vedvarende elektricitet, har vi stadig brug for flydende brændstoffer i vores energisystem.

”Det er ikke blot en stor ære at modtage denne bevilling, det er også et afgørende øjeblik i min forskerkarriere. Det er samtidig en anerkendelse af det arbejde som mit team og jeg har udført inden for Power-to-X-systemer,” lyder det fra en taknemmelig Ali Khosravi.

Forskeren fortæller videre, at det økonomiske rygstød er en katalysator, der vil fremme Ali Khosravi og hans teams forskning, og give dem mulighed for at dykke dybere ned i uudforskede områder af vedvarende energi og integration af kunstig intelligens.

”Helt konkret giver pengene os mulighed for at tiltrække talentfulde ph.d.-studerende og postdoktorale forskere. Det giver os også de nødvendige værktøjer og udstyr, der kræves for at udføre den forskning, der er så vigtig i forhold til den grønne omstilling,” siger Ali Khosravi.

Grønt brændstof er afgørende for bæredygtig fremtid
Power-to-X (PtX) systemer er afgørende i forhold til den grønne omstilling, da de muliggør effektiv opbevaring og brug af vedvarende energi. Ved at forbedre disse systemer hjælper Ali Khosravis forskning med at gøre vedvarende energi mere praktisk og tilgængelig, hvilket er afgørende for at reducere vores afhængighed af fossile brændstoffer og bekæmpe klimaændringer.

”På kort sigt kan det føre til mere effektive og økonomisk levedygtige PtX-systemer, hvilket fremskynder implementeringen af vedvarende energiteknologier. Dette har umiddelbare fordele for miljøet ved at reducere CO2-udledninger og fremme renere luft. På lang sigt har forskningen potentiale til at forme energilandskabet betydeligt. Ved at gøre vedvarende energi mere pålidelig og omkostningseffektiv kan det forvandle måden, vi forsyner vores hjem, industrier og transportsystemer på. Dette kunne føre til en betydelig reduktion i de globale drivhusgasudledninger og hjælpe med at opfylde internationale klimamål,” forklarer Ali Khosravi.

Nåleøjet
Fonden modtog 142 ansøgninger til programmet. De 18 forskere, der er kommet gennem nåleøjet, har været igennem en proces med faglig bedømmelse, interview med fondens videnskabelige komité og endelig godkendelse i fondens bestyrelse. Kønsfordelingen blandt ansøgerne er 79 procent mænd og 21 procent kvinder, mens den blandt bevillingsmodtagerne er 72 procent mænd og 28 procent kvinder. De nye Villum Young Investigators fordeler sig på syv danske universiteter: Aalborg Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet, Roskilde Universitet og IT-Universitetet.

”I Villum Fonden arbejder vi for at støtte universiteterne med at skabe forskningsmiljøer på et højt internationalt niveau ved at tiltrække og fastholde dygtige, yngre danske og udenlandske forskere gennem vores Young Investigator-program. De unge forskere får mulighed for at skabe en selvstændig profil og forfølge de idéer, de brænder allermest for”, fortæller Thomas Bjørnholm, forskningsdirektør i Villum Fonden.

Redaktionen afsluttet: 23.01.2024