Ph.d.-studerende modtager rejselegat fra Foundation Idella

Ph.d.-studerende Pawel Piotr Cielecki og Bhushan Ramesh Patil modtager rejselegat fra Foundation Idella til samarbejdsaktiviteter indenfor organiske solceller.

Interessen for organiske solceller (OPV) er steget markant de senere år både nationalt og internationalt, da organiske solceller pga. lav pris, fleksibilitet og lav vægt anses som en fremtidig kandidat til vedvarende energienheder. Hos SDU NanoSYD på Syddansk Universitet forsker vi i udviklingen af alle områder indenfor OPV inkl. produktivitet, stabilitet og stor-skala produktion.

Pawel Piotr Cielecki, ph.d.-studerende hos NanoSYD, har modtaget et rejselegat fra Idella Foundation til samarbejde med University of Cagliari omkring optisk karakterisering af nedbrydningsmekanismer i organiske solceller. Dette inkluderer brugen af ultrahurtige optiske metoder såsom: Transient Absorption Spectroscopy (TAS) og Time-Resolved Photoluminescence (Tr-PL) til at undersøge detaljerne omkring den foto-inducerede process indenfor hver del af ladnings-generation og opsamling for at identificere faktorer, som påvirker disse. Forskningsresultaterne vil resultere i bedre forståelse af nedbrydningsprocesserne, som er et skridt i retning af produktion af stabile OPV solceller.

Bhushan Ramesh Patil, som også er ph.d.-studerende hos NanoSYD, har modtaget et lignende rejselegat fra Idella Foundation til et forskningsophold hos Eberhard Karls University i Tübingen i Tyskland. I forbindelse med forskningsopholdet skal der fokuseres på at undersøge ændringer i morfologien i organiske solceller ved brugen af Scanning Near-field Optical Microscopy (SNOM) teknologi for at kunne efterforske nedbrydningsmekanismer i OPV. Dette fælles projekt mellem SDU NanoSYD center og Zhang group i Tübingen vil udnytte den ultrahøje opløsning SNOM tilbyder til at studere ændringer i morfologien på nanoskala, da teknikken er i stand til at opløse de enkelte nanoskala faser i det aktive lag i organiske solceller. Arbejdet rettes derfor mod undersøgelse af nedbrydningensprocesser i OPV, som resulterer i forbedret stabilitet og levetid af cellerne.

Redaktionen afsluttet: 07.07.2016