2 mio. kr. fra Det Frie Forskningsråd til nyt forskningsprojekt

Luciana Tavares fra NanoSYD ved Mads Clausen Instituttet har netop modtaget 2 mio. kroner fra Det Frie Forskningsråd | Teknologi og Produktion til et projekt, som skal undersøge en ny type optoelektronisk komponent med anvendelser indenfor områder som lyskilder, solceller og sensorer.

Projektet vil fokusere på udviklingen og studierne af en ny type optoelektroniske komponenter, en hybrid baseret på såkaldte nanotråde. I dag benyttes primært nanotråde af uorganiske (ikke-kulstofbaserede), halvledende materialer med meget gode elektriske egenskaber, men organiske (kulstofbaserede), halvledende materialer vinder mere og mere frem. ”Fordelen ved organiske komponenter er at man via kemiske teknikker kan fremstille forskellige organiske molekyler, som har netop de egenskaber, man ønsker at bruge”, fortæller Luciana Tavares, der i 2011 afsluttede sin ph.d.-uddannelse ved MCI om integrationen af organiske nanofibre via soft-transfer teknikker og nanostencilering.

I dette projekt vil disse to materialetyper, organiske og uorganiske nanotråde, blive kombineret for derved at udnytte hver deres stærke sider i en ny type hybrid komponent. Grænsefladen af disse to materialer udgør den centrale del i konkrete anvendelser som f.eks. solceller eller organiske lysdioder. For at kunne udnytte denne hybrids nye egenskaber helt målrettet, er det vigtigt at forstå processerne forbundet med ladningstransporten i overgangen mellem materialerne. Hertil vil der blive foretaget målinger på mikroskopisk skala vha. nye moderne karakteriseringsteknikker. ”En sådan forståelse er essentiel for den videre udvikling af sådanne hybride komponenter og kan dermed understøtte udviklingen af ny, effektiv energiteknologi”, siger Luciana.

Projektet vil blive udført i et samarbejde mellem NanoSYD, som har ekspertise indenfor organisk nanoteknologi, og Professor Alf Mews’ forskningsgruppe ved universitetet i Hamborg, som er førende indenfor uorganiske nanotråde og en særlig mikroskopi-teknik til at undersøge sådanne strukturer.

Redaktionen afsluttet: 18.12.2012