100%-konference afslører behovet for at undersøge succesfulde green-tech start-ups

Videnskabsfolk og aktører deltog i diskussioner om fremtidens vedvarende energi ved den binationale serie af årlige konferencer om vedvarende energi og klimaneutralitet.

Som led i den årlige konference om vedvarende energi (lige år i Flensburg) og klimaneutralitet (ulige år i Sønderborg) i den dansk-tyske grænseregion blev dette års konference afholdt den 4. og 5. oktober på Flensburg University of Applied Sciences i samarbejde med Europa-Universität Flensburg og Syddansk Universitet (SDU).

I løbet af disse to dage drøftede 300 deltagere fremtidens vedvarende energi på Campus Flensburg. Særlige sessioner om grøn entrepreneurship og photovoltaics blev afholdt af Mads Clausen Instituttet. Indarbejdelse af International Green Entrepreneurship Forum (IGEF), dybdegående indsigt i grøn økonomi i Nordeuropa med green-tech forretningsmodeller såvel som med finansielle iværksætteraspekter, lokalt netværkssamarbejde i det grønne energimarked og grøn innovation i små og mellemstore virksomheder.

-Indblik i forskning fra Technology Entrepreneurship afslører, at der fortsat er et stort hul i forskningen af at vise effektfaktorer ved succesfulde green-tech start-ups – en udfordring som fremtidig forskning vil fokusere mere på” understreger Lektor Silke Tegtmeier fra MCI’s innovationssektion.

-Imidlertid vil lovende innovationer og kommende green-tech forretningsmodeller såsom organiske solceller og effektiv genanvendelse af varmeproduktion rumme store muligheder og vil i væsentligt omfang ændre vores markeder og bidrage til at gøre vores planet værdifuld - ikke kun for os, men også for vores fremtidige generationer, siger Silke Tegtmeier.

Photovoltaics (PV) sessionen fokuserede på kommende og nye teknologier inden for forskellige områder af photovoltaics samt både silicium, organisk og hybrid PV. Foredragene, som blev holdt af eksperter fra Danmark, Frankrig og Belgien indeholdt state-of-the-art metoder til forbedring af enheders yderevne og stabilitet såvel som produktion og up-scaling metoder til nye teknologier. ”Det er uden tvivl vigtigt at holde fokus på forskellige teknologier i PV landskabet, da disse vil være komplementære teknologier i det fremtidige energimarked”, fastslog Prof. Roger Hiorns fra CNRS og U Pau.

Blandt konferencens højdepunkter var hovedtalerne ved Prof. Henrik Lund, Ålborg University, Prof. Klaus Fichter, Ossietzky University of Oldenburg og Borderstep Institute for Innovation and Sustainability.

Den næste konference om 100 % Klimaneutralitet vil finde sted den 4. og 5. oktober 2017 på SDU Campus i Sønderborg (www.climateneutral.eu).

Redaktionen afsluttet: 10.10.2016