Nyt fra Active Living

Nyt om idrætsefterskoler

Få en forsmag på de første resultater fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022

Torsdag d. 4. august 2022 var FIIBL og SDU’s Center for Grundskoleforskning vært for den årlige Idrætsefterskolekonference. 124 deltagere bidrog til en spændende eftermiddag med oplæg og diskussion af idrætsefterskolers potentiale for dannelse og rolle i elevernes fremtidige idrætsliv.

På konferencen blev temaer fra Idrætsefterskoleundersøgelsen præsenteret af ph.d.-studerende, Lise Maria Elkrog-Hansen, og videnskabelig assistent, Sofie Schulze Morley. Det omhandlede bl.a. hverdagen på efterskoler, og hvordan eleverne oplever fællesskabet og relationen til lærerne. Derudover belyser undersøgelsen idrættens rolle i elevernes udviklings- og dannelsesprocesser, og om der skabes særlige muligheder for dannelse gennem mødet i og med idrætten på en efterskole.

Inspirerende oplæg

Lektor på SDU, Carsten Hvid Larsen, kom med indsigter fra hans arbejde med: ”Succesfulde udviklingsmiljøer og kulturel ledelse”. Med inspiration fra egen forskning i talentudviklingsmiljøer, gav Carsten sine perspektiver på, hvordan efterskoler kan lykkes med at skabe succesfulde udviklingsmiljøer gennem tydelige værdier og kulturel ledelse.

Docent, Jens-Ole Jensen fra VIA, kom med oplægget ”Perspektiver på dannelse i efterskolen” med en kritisk vinkel på, hvor idrætsefterskoler har et særligt potentiale for at arbejde med elevernes dannelse, og hvor det også kan være udfordret. Ifølge Jens-Ole, er det eksempelvis, hvis efterskolerne ikke bevidst arbejder med eller ”tør” præsenterer eleverne for det anderledes, ukendte og fremmede.

Elevernes (idræts)liv efter efterskolen

Dagen blev afsluttet med en paneldebat, hvor det bl.a. blev det debatteret:

• Hvad idræt på efterskoler skal: Er idrætten med til at leve op til efterskolens formål om at være demokratisk dannende? Bliver idrætsefterskoleelever udfordret (nok) dannelsesmæssigt, hvis de primært dyrker én idræt, og hvis linjefagsundervisningen minder for meget om almindelig foreningstræning?
  • Hvordan idrætsefterskoler kan hjælpe de unge godt videre i deres kommende idrætsliv: herunder om det er muligt at udnytte efterskolens mange ressourcer (som fx dygtige personale, faciliteter, stærkt fællesskab mv.) til at bygge bro til elevernes kommende idrætsliv.
  • Efterskolers brug af sætningen: ”Det bedste år i dit liv” – herunder et opgør med de forventninger, som kommende efterskoleelever bliver stillet i sigte. Det kan også være hårdt arbejde at gå på efterskole.

De samlede resultater fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022 udkommer i september 2022 på www.fiibl.dk/idrætsefterskoler

Foto: Vejstrup Efterskole

Nysgerrig?

Download præsentation med de første resultater fra Idrætsefterskoleundersøgelsen 2022

Tryk her!

Mød forskerne bag undersøgelsen

Sofie Schulze Morley

Lise Maria Elkrog-Hansen

Vil du vide mere?

Idrætsefterskoleundersøgelsen blev gennemført i marts-april, 2022. 5775 efterskoleelever fra 44 idrætsefterskoler besvarede spørgeskemaet.

Læs mere om undersøgelsen!

Redaktionen afsluttet: 15.08.2022