Hvem henvender kurset sig til?
Alle gymnasiale uddannelser
Indhold:
På kurset får du viden om, hvordan man kan forstå mangfoldighed, betydningen af sproglige ressourcer og hvordan minoritets- og majoritetskulturelle positioneringer får betydning i klasserummet. Mangfoldigheden udfordrer vante praksisser, normer og værdier og stiller krav om didaktisk omtænkning og dialog. Men der er behov for refleksion over lærerens rolle som normbærer, normbryder og normbygger i skabelsen af et meningsfuldt, anerkendende og mangfoldigt klasserum, så læreren kan stå mere sikkert i sin position. Vi fokuserer både på at forstå og definere mangfoldighed og beslægtede begreber i en uddannelseskontekst, hvilken betydning mangfoldighed kan have i en didaktisk og social sammenhæng i klasserummet, og hvordan vi kan etablere et trygt og inkluderende klasserum og blive bedre til at håndtere situationer, hvor normer og værdier er til debat.
Hvad kan du forvente?
Ungdomsuddannelsernes klasserum er kendetegnet ved en stor mangfoldighed. Mangfoldigheden kan forstås om synlige forskelle som etnicitet, køn og alder eller usynlige forskelle som erfaringer, forudsætninger og ressourcer. Forskellene kan bidrage til et fællesskab, men også stille elever og lærere i dilemmaer i undervisningen. På kurset fokuserer vi på, hvordan vi didaktisk kan gribe denne mangfoldighed an og skabe positive og inkluderende læringsmiljøer med plads til dialog og uenighed.
På kurset arbejder vi praksisnært med øvelser, cases og diskussioner med baggrund i deltagernes behov, men også mere teoretisk og begrebsligt, så vi har et fælles vokabular at arbejde ud fra.
Kontakt
Kurset udbydes som skolebaseret kursus. For nærmere aftale kontaktes Anne Bang-Larsen, tlf. 61 999 139, email: anneb@sdu.dk