Skip to main content

Uddannelsens opbygning

Bacheloruddannelsen i spiludvikling og læringsteknologi varer tre år (6 semestre), hvorefter du kan starte på kandidatdelen.

Hvert semester er baseret på et hovedtema:

  1. spil
  2. narrative spil
  3. læring
  4. spilbaseret læring 
  5. virtual Reality
  6. bachelorprojekt.

På bachelordelen får du teori om alt fra æstetik, spil og læring til leg. Du vil arbejde med programmering, systemudvikling og web. Straks fra studiestart bliver du en del af en projektgruppe, og ca. 1/3 af hvert semester bruges på et semesterprojekt.

Før du starter på uddannelsen, har du mulighed for at tage et kom-godt-i-gang-kursus i matematik. Kurset finder sted i august måned.

1. semester

På første semester introduceres du til hovedemnerne programudvikling og spil. Du får en indføring i spil både teoretisk og i praksis, og skal forholde dig analyserende og skabende til spil. Derudover introduceres webprogrammering, 3D-programmering og udvikling af fysiske prototyper, som er kompetencer, der bygges videre på op gennem uddannelsen.

2. semester

Her er der fokus på at videreudvikle dine kompetencer inden for spildesign. Undervisningen i de tekniske fag er en fortsættelse af undervisningen på første semester, idet der inddrages videregående programmeringsteknikker. Introduktion til hardware og robotteknologi hænger sammen med undervisningen på tredje, fjerde og femte semester, hvor der undervises i digital elektronik, automatisering, robotteknologi og AI.

3. semester

Dette semester bygger videre på de to første semestres programmering ved at sætte fokus på forståelse og udvikling af avancerede distribuerede systemer. Domænet for applikationerne er på dette semester læring. Det er derfor oplagt at analysere eksisterende applikationer og designe nye interaktive distribuerede applikationer, som kan bruges i en didaktisk sammenhæng.

Projektarbejde og spiludvikling, der skal løse virkelige problemer

Spillet "Super Trash Wizard" er et spil udviklet af studerende på 3. semester, der skal øge bevidstheden om affaldssortering og genbrugs betydning for den grønne omstilling. Spillet er designet som en læringsteknologi og er beregnet til at lære sine brugere om genbrug og affaldssortering på en sjov og legende måde.

4. semester

Her tages der hul på analyse og design af robotteknologiske løsninger inklusive legetøj og læringssystemer. Dette legetøj kan være udstyr, som anvendes til underholdning, læring eller terapi. Du tager udgangspunkt i eksisterende produkter eller skaber nye produkter af eksisterende komponenter. I webprogrammering introduceres avancerede emner såsom funktionel programmering og real-time applikationer. Der introduceres til potentialer og udfordringer i virtual og augmented reality applikationer, ligesom de foregående semestres undervisning i 3D-programmering udnyttes.

5. semester

På femte semester arbejdes der videre med virtual reality og fysiske prototyper. Endvidere lærer du om statistiske metoder, inkl. hypotesetests, især til brug til behandling af data fra brugerundersøgelser og interaktionsstudier.

6. semester

Her skriver du dit bachelorprojekt, hvor du samler din viden og kompetencer fra de tidligere semestre. I dit projekt arbejder du primært med et selvvalgt emne inden for intelligente systemer til spil og læring.

Eksempel på skema

Herunder ser du et eksempel på, hvordan et ugeskema kan se ud for en studerende på 1. semester af spiludvikling og læringsteknologi. Skemaet varierer fra uge til uge, men der kan som udgangspunkt være skemalagt undervisning på hverdage i tidsrummet 8-18. Du har naturligvis pauser i løbet af dagen, fx ’det akademiske kvarter’ eller frokostpause.

Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag

 

Spildesign 1
08:00 - 12:00
Projekt

 


Spildesign 1
08:00 - 12:00
Projekt

Spildesign 1
08:00 - 12:00
Projekt

Objektorienteret Programmering
10:00 - 12:00
Forelæsning

Spilprogrammering 1
12:00 - 16:00
Undervisning

Objektorienteret Programmering  
12:00 - 14:00
Forelæsning


Spildesign 1
12:00 - 16:00
Undervisning

   


 





Se flere eksempler på ugeskemaer her.


  • Studenterprojekter

    Super Trash Wizard

    Det kan være en kedelig og tidskrævende opgave at sortere skrald. Og så er det ofte uklart, hvordan et bestemt stykke affald skal sorteres. Ikke desto mindre er affaldssortering og genbrug en vigtig del af den grønne omstilling i verden. Spillet "Super Trash Wizard" er et spil, der drejer sig om at sortere skrald. Spillet er designet som en læringsteknologi og er beregnet til at lære sine brugere om genbrug og affaldssortering på en sjov og legende måde.

  • Studenterprojekter

    Øko-shopping

    Vi har skabt en digital prototype, hvor vi viser, hvordan mærkning af fødevarer kan øge købers bevidsthed om produktøkologi. Med projektet og spillet vil vi vække en interesse for betydningen af udviklingen af en kompakt og letforståelig mærkning af fødevarer og for producentens rolle i klimaspørgsmål. Vi har ønsket at gøre information om økologi og bæredygtighed til små sjove informationsbidder, samtidig med at det effektivt ændrer køberadfærden.

  • Studenterprojekter

    Skrap til Skrald

    En af ændringerne er at motivere borgerne til at sortere deres skrald oftere. Baseret på en tidligere undersøgelse af Miljøstyrelsen, er en af de fremtrædende faktorer i at motivere borgerne til at sortere deres skrald viden om, hvordan skraldet håndteres efter sorteringen og hvordan det genanvendes/genbruges. Vi har udviklet en app, designet til at informere borgerne om, hvordan skraldet håndteres efter sortering, på en interessant og engagerende måde, ved hjælp af en kombination af spil, videoer og tekst.