Ugens tal: Personlige trænere giver unge bodybuildere råd om, hvordan de kan tage doping

25.11.2020

Selvom anabole steroider og andre forbudte præstationsfremmende midler er helbredsskadelige, sker det, at unge fitnessudøvere og bodybuildere vejledning i, hvordan de kan tage stofferne. Det er de unges personlige træner, der vejleder dem i brug af stofferne.

Det viser en ny rapport, som Statens Institut for Folkesundhed netop har udgivet.

Rapporten er finansieret af Anti Doping Danmark med det formål at blive klogere på unges brug af præstationsfremmende midler og den personlige træners rolle i den forbindelse.

Seniorforsker Pia Vivian Pedersen fra Statens Institut for Folkesundhed har forsket i fitnessmiljøet i en årrække og står bag rapporten:

”Studiet viser, at der er personlige trænere, der rådgiver unge bodybuildere, der stiller op til konkurrencer, om forbudte stoffer som anabole steroider og fedtforbrændende midler. De vejleder blandt andet i, hvordan og hvornår man skal tage stofferne, hvor stor dosis man skal tage, og hvordan man kan mindske bivirkninger såsom nyre- og leverskader.”

Hun understreger, at det ikke gælder for alle trænere i undersøgelsen, ligesom det heller ikke er alle unge i undersøgelsen, som bruger præstationsfremmende midler.

”Men for de unge, som har erfaringer med at bruge forbudte præstationsfremmende midler, gælder det, at deres træner er involveret. I nogle tilfælde er det trænerne, der køber stofferne til de unge på det sorte marked. I andre tilfælde skaffer de unge selv midlerne og bruger så træneren som sparringspartner i forhold til dosering og bivirkninger,” siger Pia Vivian Pedersen.

Vil du vide mere?

Se Ugens tal