Hvilke kompetencer har de nyuddannede fra SDU?
SDU’s nyuddannede kan både indgå i specialist- og generalistfunktioner og bidrage til udviklings- og driftsopgaver.
De har en bred vifte af kompetencer inden for:
Ansæt en nyuddannet
En akademisk uddannelse giver ikke kun specialiseret viden inden for et fagområde. For alle SDU’s nyuddannede – uanset uddannelse - glæder det samtidig, at de har lært en række generelle akademiske kompetencer, som gør dem i stand til at:
- Analysere komplekse problemstillinger
- Fremsætte nye, innovative løsningsmodeller
- Lave undersøgelser – indsamle og analysere data
- Systematisere og bearbejde kompleks viden og data
- Kommunikere komplekse problemstillinger til forskellige målgrupper
Skriv et skarpt stillingsopslag
Både den faglige profil og den personlige profil er vigtig. Det skal grundigt beskrives, hvilken faglighed og hvilke kvalifikationer der skal til for at løse opgaven.
Det er også vigtigt at fremhæve, hvilke personlige egenskaber og værdier kandidaten skal have – både i forhold til jobbet, men også for at kunne indgå optimalt i virksomheden som helhed.
Jo mere præcist, du fra starten får defineret og prioritereret arbejdsopgaverne, jo hurtigere kommer den højtuddannede ind i jobbet, og jo bedre bliver resultaterne.
Se forslag til opslagets opbygning her.
SDU Jobbank
Som nyuddannet, orienterer mange kandidater sig i SDU Jobbank. I SDU Jobbank kan du både lave gratis- og betalingsopslag. Desuden kan du også få inspiration ved at læse andre virksomheders stillingsopslag.
Se hvordan du opretter et jobopslag og en virksomhedsprofil i SDU Jobbank.
I de første fem år efter en virksomhed ansætter sin første akademiker, stiger virksomhedens værditilvækst med op til 41%, viser undersøgelser.
Oxford Research har i en analyse for IDA, Djøf og Akademikernes A-kasse undersøgt, hvordan akademikere bidrager til vækst og innovation i små og mellemstore virksomheder.
Eksempler på opgaver
Analysen har også identificeret syv overordnede områder, hvor akademikere i særlig grad bidrager:
- Dokumentationsopgaver
- Interne administrationsopgaver, herunder HR-arbejde og økonomistyring
- Kommunikation og markedsføring
- Procesudvikling, herunder digitaliseringsprocesser
- Produktudvikling
- Sparring med ledelsen og ledelsesopgaver
- Strategisk forretningsudvikling.