Skip to main content
Entreprenørskab

Forretningsforståelse og pitch-træning fik Roald direkte i ’Løvens Hule’

21-årige Roald Dibbern læser til daglig ved SDU. I dag ejer han virksomheden DIBB Design - og torsdag aften var han med i seermagneten ’Løvens Hule’ på DR. Her investerede løverne Jesper Buch og Christian Arnstedt hver især 25.000 kroner i virksomheden.

Af Susanne Siig Petersen, , 26-02-2021

Vi starter med at hoppe et par år tilbage i Roald Dibberns iværksætterhistorie som HA-studerende på linjen Entreprenørskab og Innovation ved SDU i Kolding, hvor hans grundlæggende forretningsforståelse blev skabt:

– Jeg kom fra en teknisk baggrund fra HTX, hvor jeg gik med sikkerhedssko, så det var meget lærerigt for mig at høre begreber som costumer relations, Business to Business, Business to Consumer, forretningsplaner, salgsfremme osv.

– Og så har jeg brugt SDU rigtigt meget f.eks. i deres MakerSpace i Startup Station. De rammer, der er i Pakhuset var rigtig gode for mig. Her havde man friheden til bare at kunne gå ind og gøre brug af alle ressourcerne.

Endelig er det jo også bare fedt at se, når vores tilbud i SDU Entrepreneurship Labs er med til at modne de studerende og deres ideer

Jens Martinus Pedersen, forretningsudvikler

I dag er Roald Dibberns virksomhedsejer og har netop i bedste sendetid solgt 25 procent af sin design- og smykkevirksomhed til to af Danmarks mest kendte og succesfulde investorer.

Vejen dertil er brolagt med et kæmpe drive fra Roald Dibbern selv, en kæreste der godt kan lide smukke øreringe, en sød svigermor, Flemming Bech Thøisen fra MakerSpace - og ikke mindst: kompetent rådgivning fra Jens Martinus Pedersen, der er forretningsudvikler i SDU Entrepreneurship Labs:

– Roald har et drive og gå-på-mod, som gør, at han ikke bare lader sig slå ud. Det krydret med hans evne til at tænke løsningsorienteret, være nysgerrig og arbejde struktureret, når det gælder, er en kæmpe gevinst. Og jeg er sikker på, at det vil bringe ham langt.

Øreringe laserskåret i træ fra virksomheden DIBB Design

– Endelig er det jo også bare fedt at se, når vores tilbud i SDU Entrepreneurship Labs er med til at modne de studerende og deres ideer, lyder det fra Jens Martinus Pedersen.

Han og Flemming Bech Thøisen opfordrede i første omgang Roald Dibbern til at søge et mikrolegat for at skabe lidt økonomi til virksomheden – men det var også en måde at få Roald Dibbern til at fintune sit salgsbudskab på. Mikrolegatet kom i hus, men historien stopper som bekendt ikke her.

Positivt pres og pitch-træning

– Flemming og Jens har jo altid presset lidt på. De kunne mærke, at jeg ville noget mere, så de introducerede mig til programmet ’Løvens Hule’ og bad mig se nogle specifikke cases, som var i samme fase som mig.

– Der var en masse læring for mig i at se løvernes respons og tilbagemeldinger. Og jeg fandt ud af, hvor vigtigt dit salgspitch er, siger Roald Dibbern.

Han fik blod på tanden og gik selv til audition på ’Løvens Hule’ i august sidste år. Og som man kunne se i går aftes på DR, kom han ikke alene med i programmet, men fik også to af løverne overtalt til at investere i sin virksomhed.

Legede ’Løvens Hule’

Og en af årsagerne skal måske findes i den intensive træning, som fandt sted på SDU forud for optagelserne.

Da Roald Dibbern lige inden sommerferien sidste år fik at vide, at han var blevet udtaget til at være med i ’Løvens Hule’, kontaktede han igen Jens Martinus Pedersen, fordi han var lidt nervøs for at medvirke på tv, men som hans to mentorer sagde:

– Enten får du et professionelt nej – eller også får du en investering.

De gik virkelig til kødet – faktisk mere end løverne gjorde. De stillede kritiske spørgsmål, og jeg tror, at vi brugte en halv dag i sommers på at få mit pitch til at sidde lige i skabet

Roald Dibbern, studerende og virksomhedsejer

Herefter blev der holdt generalprøve – der blev sat whiteboards op, og så blev der ellers trænet igennem med Flemming Bech Thøisen og Jens Martinus Pedersen:

– De gik virkelig til kødet – faktisk mere end løverne gjorde. De stillede kritiske spørgsmål, og jeg tror, at vi brugte en halv dag i sommers på at få mit pitch til at sidde lige i skabet, inden vi gik på sommerferie. Det lærte jeg en masse af.

– Og herefter prøvede jeg sammen med min søde svigermor at presse mit produkt ud i nogle butikker, så jeg også kunne fremvise nogle salgstal. Så det gik lige pludselig fra at være en hobbyvirksomhed til at være en salgsvirksomhed., fortæller Roald Dibbern.

Samarbejdsaftale om salg

Selvom programmet løb over tv-skærmen i går aftes er der sket en del, siden Roald Dibbern var til optagelse hos Løvens Hule i august 2020.

I starten måtte han leje en laserskærer, men nu har han investeret i sin egen laserskærer til virksomheden, så han kan producere øreringe dagen lang.

Herudover har virksomheden indgået en samarbejdsaftale med smykkekoncernen Vibholm Guld og Sølv, som vil sælge træøreringene i deres 20 butikker rundt i landet.

Roald Dibbern forventer at lægge endnu mere tid og energi i virksomheden fremover – men først skal han færdiggøre sin bacheloreksamen i 2022.

Stadig HA-studerende ved SDU

– Jeg kan huske, at min underviser Mette Søgaard sagde, at vi skulle fortsætte med studiet uanset, hvad der skete, også selvom vi startede vores egen virksomhed. Og det er jeg faktisk glad for, at hun sagde dengang. Det lyttede jeg til - og derfor går jeg stadig på HA-studiet - og jeg kommer også til at færdiggøre det.

Og historien glæder Søren E. Frandsen, chef for SDU RIO:

– Roald Dibbern er jo et inspirerende eksempel på en ung iværksætter med et kæmpe drive og en smittende entusiasme – og samtidig et godt eksempel på, hvordan det innovations- og entreprenørmiljø, vi tilbyder her på SDU, er med til at understøtte og fremme iværksætteri blandt unge mennesker.

Foto: SDU RIO/Privat foto

DIBB Design

  • DIBB Design er en bæredygtig smykkevirksomhed som producerer øreringe laserskåret i træ.
  • Virksomheden blev stiftet i februar 2020.
  • Ideen til DIBB Design opstod, da Roald Dibbern ville give en personlig julegave til sin kæreste i 2018. Flere og flere spurgte hvor man kunne købe dem, og herefter designede Roald en kollektion og oprettede selv en webshop.
  • DIBB Design ligger i Sdr. Bjert udenfor Kolding. Her foregår alle processer fra design til produktion i garagen ved Roald Dibberns barndomshjem.
  • DIBB Design planter for hvert købte par øreringe et træ igennem virksomheden ”One Tree Planted”.

Læs mere på www.dibbdesign.dk

Fakta

  • Pakhuset i Kolding danner rammen om SDU’s iværksætter, innovation-, design og produktionsmiljø.
  • MakerSpace er et værksted, hvor de studerende bl.a. laver prototyper af deres design.
  • Entrepreneurship Labs er SDU’s iværksættermiljø.

Ansvarlig for siden: SDU Kommunikation

Redaktionen afsluttet: 26.02.2021