Ugens tilbageblik

Fusion: Det begyndte med en orkan

En vinterstorm i 1999 fik måske indflydelse på den senere fusion mellem SDU og Handelshøjskolecentret i Slagelse

Universitetets rejse fra Odense Universitet til SDU er som bekendt gået over flere fusioner.

En af dem foregik i 2007, hvor Handelshøjskolecentret i Slagelse kom under universitetets vinger.

Og set i bakspejlet havde stormen den 3. december 1999 måske indflydelse på vestsjællændernes valg.

Rektor strandede i Slagelse

Den dag have daværende rektor på SDU, Jens Oddershede, et møde i København. Og på vej tilbage til Odense strandede han på grund af orkanen på et hotel i Slagelse.

-Der faldt jeg i snak med et selskab, som havde julefrokost. Det viste sig at være personalet fra Handelshøjskolecentret, husker Jens Oddershede og tilføjer med et smil:

-Så da den vestsjællandske institution nogle år senere begyndte at lede efter en samarbejdspartner i universitetsverdenen, kendte ledelsen i hvert fald allerede en rektor på Fyn.

Ikke flere fusioner efter 2007

Det var også i 2007, at SDU fusionerede med Statens Institut for Folkesundhed.

Året forinden havde universitetet fusioneret med Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum og etablerede i den forbindelse Det teknisk Fakultet.

Efter 2007 har SDU ikke været involveret i flere fusioner.

Redaktionen afsluttet: 07.11.2016