Ugens tilbageblik

SDU hjælper elitesportsfolk uden om det sorte hul

En gang i foråret 2005 begyndte journalist Jens Franck, der arbejdede som underviser på SDU’s journalistuddannelse, at undre sig over, hvor mange elitesportsudøvere han mødte på gangene på universitetet. Hvordan i alverden kunne de få en benhård sportskarriere til at hænge sammen med en krævende universitetsuddannelse?

Det kunne de så heller ikke, viste det sig. Grunden til deres tilstedeværelse var, at Team Danmarks testcenter ligger på SDU, og de kendte og mindre kendte sportsfolk var mødt op for at blive testet. Men Jens Francks overvejelser satte gang i en tankerække, der endte med etableringen af Syddansk Elite efter et ledelsesmøde den 15. december 2005.

Første initiativ af sin art i Danmark

Konceptet var ganske enkelt: At give elitesportsudøvere mulighed for at studere på fleksible vilkår ved fx at tilrettelægge eksaminer på mere passende tidspunkter, hjælpe med forlængelse af afleveringsfrister og gennem at tildele sportsfolkene en ”buddy”, der sørgede for at tage gode noter og evt. lave lydoptagelser af forelæsningerne, som elitesportsmanden eller -kvinden fik tilsendt. Til gengæld ville sportsfolkene så optræde som rollemodeller i universitetets informationskampagner for at få unge i vores del af landet til at tage en lang videregående uddannelse. Og endelig gav ordningen adgang til særdeles motiverede og totalt fokuserede studerende, der samtidig også sikrede deres egen fremtid efter karriereslut og dermed ikke havnede i det frygtede ”sorte hul”, når berømmelsen falmede.

Syddansk Elite startede i foråret 2006 med 25 tilmeldte og var det første initiativ af sin art i Danmark. Lignende organisationer er siden iværksat på stort set alle andre videregående uddannelsesinstitutioner.

”Der stod mange gode kræfter bag Syddansk Elite, men de primære fødselshjælpere var daværende rektor Jens Oddershede og håndboldspilleren Torsten Laen. Jens Odderhede har, hvilket de færreste sikkert ved, en lang fortid som håndbolddommer og stævnespeaker, og Torsten Laen var professionel håndboldspiller i både Tyskland og Spanien. Han kunne forklare mig, hvordan elitesportsudøverne tænkte”, fortæller Jens Franck.

En ubetinget succes

Syddansk Elite har gennem de ti år hjulpet godt 600 elitesportsudøvere inklusiv den nuværende bestand på omkring 160 studerende. Og programmet rummer sportsfolk inden for fx dressurridning, fodbold, håndbold, ishockey, cykling, triatlon, volleybold, basketball og amerikansk fodbold. Ud over Torsten Laen har Syddansk Elite hjulpet flere andre kendte sportsprofiler som fx den norske håndboldmålvogter i verdensklasse Cecilie Leganger, der forventes at blive uddannet læge omkring årsskiftet. En anden tidligere landsholdsspiller Anne Loft, arbejder i dag som forsker på SDU inden for molekylær biologi.

”Vi bliver ofte rost til skyerne af de folk, der er gået gennem programmet. Men det er jo ikke min fortjeneste alene. I dag er alle uddannelserne indstillede på at hjælpe med, når vi henvender os, hvor vi i starten måske somme tider oplevede lidt bureaukratisk skrankepaveri. Man kan sige, at systemet nu er indarbejdet på studierne, og så kører det hele meget nemmere”, slutter Jens Franck.

Foto: Torsten Laen overrækker Jens Oddershede en tak fra elitesportsfolkene ved Oddershedes afskedsreception i 2014.

Redaktionen afsluttet: 17.10.2016