Ugens tilbageblik

Fusion mellem SDU og Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum

Og gammelt fjendskab sku forgå

1. januar 2006 fusionerede Odenses to største uddannelsesinstitutioner Syddansk Universitet og Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum, og de godt 1500 ingeniørstuderende og 200 ansatte blev til teknisk fakultet på SDU.

Ingeniørhøjskolen Odense Teknikum blev etableret i 1905, mens Syddansk Universitet først blev født 61 år senere i 1966 og for øvrigt startede undervisningen i lånte lokaler hos ingeniørerne på hjørnet af Hjallesevej og Niels Bohrs allé. De nye universitetsbygninger skød senere op af jorden et par kilometer mod øst længere ned af Niels Bohrs Allé, men trods det tætte naboskab var stemningen ikke altid til en god snak og en kælderkold over hækken.

Samarbejdet fungerede i realiteten udmærket, men i krogene på universitetet blev der ind i mellem skumlet om de ”ensporede og nørdede ingeniører”, mens beboerne på ingeniørhøjskolen klagede over ”verdensfjerne og arrogante forskere”. For det meste var der dog blot tale om godmodigt drilleri.

Det trækker op til fusion

Allerede i starten af 2004 begyndte diskussionerne om en mulig fusion så småt, og blev hjulpet på vej af fx fynske folketingsmedlemmer som Britta Schall Holberg, og nuværende energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt samt fynske erhvervsinteresser og - ikke mindst - rektor Jens Oddershede, Syddansk Universitet og rektor Henning Andersen fra Ingeniørhøjskolen. De havde begge indset, at en fusion ville styrke de syddanske vækstmuligheder. Begge institutioners bestyrelser godkendte fusionsgrundlaget den 17. december 2004, og regeringen gav projektet den endegyldige velsignelse i starten af oktober 2005.

Ingeniørhøjskolens 100 års fødselsdag blev afholdt 1. november 2005 under store festligheder og havde nærmest karakter af en polterabend, før brylluppet med universitetet skulle stå den 1. januar 2006.

SDU fik sit 5. fakultet

Ingeniørerne blev organisatorisk set placeret i et helt nyt teknisk fakultet, som ud over Ingeniørhøjskolen også rummede SDUs ingeniøruddannelser i Sønderborg samt universitetets Mærsk Mc-Kinney Møller Institut.

Fusionen var velfungerende, og de to rektorer var glade: ”Det betyder, at vi kan styrke hele ingeniøruddannelsen i det syddanske område gennem et tilbud om uddannelse af både civilingeniører og diplomingeniører. Fusionen vil være med til at styrke de syddanske vækstmuligheder og vores placering i vidensamfundet”, sagde rektor Jens Oddershede, Syddansk Universitet ved starten i 2006.

Ni år senere den 30. september 2015 blev ægteskabet endeligt beseglet, da ingeniørerne forlod bygningerne på hjørnet af Hjallesevej og Niels Bohrs allé, hvor de havde haft til huse siden 1963, og flyttede ind på campus i en 19.000 kvadratmeter stor - i mellemtiden flere gange rost for den flotte arkitektur - bygning tegnet af Arkitektfirmaet C.F. Møller.

Redaktionen afsluttet: 08.08.2016