Ugens tilbageblik

Kampen for en ordentlig fredagsøl

I dag har SDU landets fedeste fredagsbar! Men sådan har det ikke altid været. Forud for åbningen af Fredagsbaren Nedenunder gik en årelang kamp for retten til at nyde en fredagsøl i ordentlige omgivelser.

Fredagsøl i barakkerne

I universitetets første leveår måtte man faktisk klare sig uden en egentlig fredagsbar. Det afholdt dog hverken studerende eller ansatte fra at drikke weekenden ind.

Op gennem 1970’erne blev der i kantinen i universitetets midlertidige barakbyggeri på Munkebjergvænget drukket øl hver fredag. Daværende engelskstuderende Jørgen Nielsen husker tydeligt, hvordan det foregik:

- De studerende og ansatte startede ved 14.00 tiden i diverse faggrupper.  Selve kantinesalget lukkede klokken 16.00, og derefter trak man øl i en kæmpe automat lige ved siden af kantinen. Når folk begyndte at sive, trak grupperne sammen, og til sidst var der så en blandet gruppe tilbage, hvoraf nogle tog ind til byen og fortsatte på fx Franck A.

Fredagsbaren anno 1985

I mange år lagde kantinen på Campusvej lokale til en tilsvarende intermistisk fredagsbar. Men ønsket om en rigtig bar med udskænkning blev mere og mere udtalt, og i 1984 satte en gruppe studerende sig sammen med Teknisk Service og Kantinen for at finde en holdbar løsning.

Den 5. maj 1985 kunne man endelig efter næsten 20 års tilløb åbne universitetets første fredagsbar. Den blev organiseret under Naturvidenskabeligt fagråd og fik plads ved siden af Kantine 2 i det område, som i dag meget passende benævnes ’den gamle fredagsbar’.

Utilfredsheden ulmede

Trods en flyvende start med masser af fester og gæster, ulmede utilfredsheden. Kritikken gik især på, at fredagsbaren var blevet placeret i et atmosfæreforladt gennemgangslokale, hvor det var vanskeligt at skabe den rette stemning. Dette, kombineret med en meget dårlig akustik, resulterede i, at færre og færre studerende benyttede fredagsbaren, som i løbet af nullerne stille og roligt sygnede hen.

Men i 2011 lykkedes det Syddanske Studerende og foreningen FredagsBaren at få universitetets ledelse til at acceptere idéen om en ny fredagsbar med placering ved Indgang C i et område, hvor der var skabe, toiletter og undervisningslokaler.

Ovenpå med Nedenunder

Fredag d. 14. september 2012 klippede daværende rektor Jens Oddershede snoren og åbnede den nye Studenterbar Nedenunder – den største i Danmark med plads til over 500 mennesker. De studerende var i dén grad kommet ovenpå med Nedenunder!

Redaktionen afsluttet: 29.05.2016