Ugens tilbageblik - uge 15

Det første studenterhus

Hinnerupgård blev i 1968 de studerende første hus.

Siden universitetets start i 1966 havde de studerende ønsket sig et studenterhus, og da den smukke gamle Hinnerupgård, beliggende mellem det nye HC Ørsted-kollegium og det midlertidige universitet ved Odense Teknikum, stod for at blive revet ned, kom den ingeniørstuderende Corny Petersen med en god idé: Den gamle gård skulle omdannes til ”fritidscenter” for de studerende.

Heste-Claus underholdt i pauserne
Efter tre års arbejde med istandsættelser – bl.a. via frivilligt arbejde fra studerende –, kunne De Studerendes Hus åbne i oktober 1968. Der var både kantine, samlingslokaler, lokaler til studenterråd og studenterboghandlen og plads til et ping-pong-bord. Og malerstuderende havde stået for udsmykningen.

I den gamle hestestald blev der lavet festsal, som i de følgende år blev til et af Odenses førende spillesteder. Her spillede lokale orkestre som Walter’s Washboard Cirkus, Den Gamle Mand og Havet samt Fisk & Grønt. Men også store navne som Povl Dissing og skotten Bert Jansch optrådte her. Og ofte med pauseunderholdning i form af Heste-Claus der kunne vrinske som ”en fyrig hingst”.

Fedtemadder og beatmusik
Julefesten ”Morgenlys” blev holdt var over to dage i slutningen af december 1968 med masser af musik, foredrag og teater. Over 1.000 unge besøgte Hinderupgård over de to dage.
Deltagerne blev opfordret til selv at tage instrumenter med, da man forventede en masse jam.

Arrangørerne opfordrede til at medbringe tæpper, da gulvet i Hestestalden var koldt. Men da det var dækket med grangrene og levende lys, skabte det ifølge avisens reporter alligevel ”en intim og venlig stemning”. Der blev solgt fedtemadder og diverse alkoholfrie drikkevarer, og forskellige beatorkestre sørgede for musikken.

I sommeren 1969 dannede en række studerende Jazzhus Hinderupgård, og i nogle år frem var studenterhuset vært for mange store navne som Clifford Jordan, Dexter Gordon, Ben Webster og Jimmy Heath.

Studenterhus i centrum
Fra 1996 til 2006 var der studenterhus i Munkemøllestræde i skyggen af Klosterbakken-svømmehallen. Med stor frivillig indsats fra studerende blev der arbejdet for at skabe en ramme om byens studieliv. Men økonomien var konstant et problem, og de nedslidte lokaler og faciliteter gjorde det svært at få huset til at fungere.

Fra asken af det kulsejlede studenterhus opstod en ny forening, Nyt Studenterhus i Odense, som i 2008 flyttede til den nyåbnede Kulturmaskinen ved Brandts. Her fik foreningen mulighed for at lave arrangementer og aktiviteter.

Til studiestart 2013 blev det nye studenterhus indviet med pomp og pragt af prinsesse Marie. Huset fungerer i dag i samarbejde mellem uddannelserne i Odense og foreningen Studenterhus Odense. Meget vand er løbet i Odense å, siden de studerende fik et hus på den gamle gård til i dag, hvor Studenterhuset Odense udgør et stort aktiv i studielivet for studerende på alle byens uddannelser og for hele bylivet.

Redaktionen afsluttet: 10.04.2016