Ugens tilbageblik - uge 13

Mærsk Instituttet: Her gælder det om at klø på

Danmarks berømte skibsreder havde fra starten store visioner for Odenses nye institut, der skulle være centrum for robotforskning

”Skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller var i topform, da han i går besøgte Syddansk Universitet i Odense for at åbne universitetets nye Mærsk Mc-Kinney Møller Institut for Produktionsteknologi.”

Sådan skrev Jyllands-Posten blandt andet, da avisen dækkede indvielsen af Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet den 31. maj 1999. Og reportagen fortsatte:

”Her gælder det om at klø på og smøge ærmerne op. Det er morsomt, konstaterede skibsrederen, som under rundvisningen fik overtalt to unge forskere til at programmere en robot til at tegne Mærsks syvstjernede logo. »Helt perfekt. Det er som det skal være,« konstaterede Mærsk Mc-Kinney Møller muntert”.

Institut skulle sætte nye standarder
Af flere årsager var åbningen af det nye institut en stor begivenhed. Dels var donationen på 75 millioner kroner fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers fond den hidtil største gave, et dansk universitet havde fået fra en privat giver.

Dels var der tale om et meget ambitiøst projekt, hvor nøgleordene var internationalisering og samarbejde med erhvervslivet efter helt nye standarder.

Mærsk Mc-Kinney Møller lagde således ikke skjul på, at han havde hentet inspirationen til Mærsk-instituttet fra USA og England, hvor henholdsvis Massachusetts Institute og Churchill College i Cambridge arbejdede tæt sammen med erhvervslivet.

Robotforskning i verdensklasse
Det nye institut i Odense skulle bedrive robotforskning i verdensklasse, og tilsyneladende fulgte medarbejderne skibsrederens opfordring om at smøge ærmerne op.

Fra begyndelsen udviklede forskerne tætte relationer til især Odense Stålskibsværft. Samarbejdet til erhvervslivet bredte sig, og i de efterfølgende år begyndte der at opstå robotvirksomheder, som udsprang af forskningsmiljøet på SDU.

I dag – 17 år senere – har instituttet været med til at generere adskillige robotrelaterede virksomheder, og robotteknologi er ved at blive Odenses varemærke. Sidste år blev en af virksomhederne, Universal Robots, solgt til en amerikansk virksomhed for et milliardbeløb.

Læs mere om Mærsk Instituttets baggrund her.

Fototekst: Mærsk Mc-Kinney Møller ses som nummer to fra højre foran det nye institut, som var tegnet af Henning Larsen, og som var den første fritliggende bygning på Campus Odense.

Redaktionen afsluttet: 28.03.2016