Ugens tilbageblik - uge 10

Da universitetet fik sit eget blad

Ny Viden, som er det officielle magasin på SDU, har gennem årene lagt spalter til lidt af hvert. Blandt andet om et muligt angreb på universitetet.

”Odense Universitet vil gerne med dette meddelelsesblad skabe et organ, der kan tjene til kontakt og orientering, såvel indadtil som udadtil”.

Sådan blev ”Nyt fra Odense Universitet” præsenteret, da det første gang udkom den 25. januar 1967. I folkemunde komme det hurtigt til kun at hedde ”Nyt”.

Redaktionsudvalget bestod af videnskabeligt og administrativt personale samt en studerende. Og havde man et hot tip, kunne man henvende sig til redaktør Inger Andersen, som havde træffetid hver onsdag formiddag på biblioteket.

Mikroskop hejst ind gennem vindue
I et af de første numre fremgik det blandt andet, at universitetet i februar 1967 foretog sin hidtil dyreste anskaffelse: et elektromikroskop til 257.000 kroner plus moms.

Apparatet var så stort, at det måtte transporteres ind via luftvejen og igennem et stort vindue hos Anatomisk Institut, rapporterede ”Nyt”.

Selv om bladet typisk bestod af videnskabelige artikler, skrevet af forskerne selv, var der i en årrække også læserbreve. Her havde medarbejderne blandt andet pennefejder om grammatiktræning, kantinepriser og forskning for private midler.

Skyderi og lysglimt
Andre med tilknytning til universitetet fik også adgang til spalterne. Eksempelvis overvægter Børge Lorentzen, der i foråret 1978 leverede en dramatisk beretning.

Under en natlig patruljering på Campus Odense havde han og en kollega pludselig observeret skyderi og ildglimt. Da det gentog sig, valgte parret at ringe efter politiet og derefter gemme sig bag en vejtromle.

En grundig inspektion sammen med ordensmagten viste dog efterfølgende, at brag og ildglimt skyldtes et defekt stærkstrømskabel i en vandfyldt kabelbrønd. Alarmen var hermed afblæst men gav altså anledning til en spændende skildring i ”Nyt fra Odense”.

På billedet ses en udgave af ”Nyt fra Odense” fra 1987.
Bladet fik senere en relancering og kom til at hedde Ny Viden.
I dag skrives det af journalister, og private læsere
uden for universitetets verden kan også abonnere på Ny Viden.

Redaktionen afsluttet: 07.03.2016