Nicolai skal få de studerende til at gå efter drømmene

Han bygger droner og elsker biler, har været udsendt for Forsvaret og nu er 26-årige Nicolai Iversen leder af det nye Dream Office på SDU, som skal sikre rekrutteringen til student teams som Vikings og Eagles og styrke iværksætteriet fra TEK.

Af Jakob Haugaard Christiansen, , 07-10-2021

Da Nicolai Iversen skulle skrible sine ønsker ned som barn hjemme i Rødekro stod der Ferrari, Lamborghini eller Rumskib på mange af listerne.

- Min far har altid lært mig, at man skal gå efter sine allerstørste drømme. Det har været en drivkraft for mig altid. Jeg går altid efter det, jeg allerhelst vil. Så der stod nogle vilde ting på mine ønskesedler, da jeg var barn.

I dag har Nicolai Iversen rundet de 26 år, men ønskesedlen bliver stadig udfyldt med de største drømme.

Nu skal han også selv være drømmeforvalter i rollen som ny leder af SDU Dream Office, hvor han bliver sat i spidsen for arbejdet med at rekruttere, udbygge og skaffe midler til eksisterende studenterdrevne aktiviteter som racing-teamet SDU Vikings og dronerne på SDU Eagles. Under Dream Office hører også samarbejdet med virksomheder om hackathons og case-opgaver til studerende.

- Det glæder jeg mig helt vildt til, selv om jeg ikke kan få mit værksted med ind på min nye kontorplads, siger den 26-årige sønderjyde.

Rekruttering og iværksætteri

Han er netop tiltrådt som leder af Dream Office-projektet, som er en del af TEK Innovation på Det Tekniske Fakultet. Med Iversen i spidsen er visionen at skabe et stærkt fundament til at drive og udvikle innovations- og iværksætteraktiviteterne for de ingeniørstuderende på Det Tekniske Fakultet i Odense og Sønderborg.

- Det er en kæmpe mulighed for de studerende for at udvikle sig og være del af noget vildt spændende, hvor de selv skal udvikle og bygge teknologi. Vores student-teams handler om rekruttering og udvikling, mens vi på iværksætterdelen skal hjælpe de studerende med at identificere teknologier, som vi kan hjælpe dem med at bygge en virksomhed op om.

Den 26-årige nykårede drømmefanger er uddannet maskiningeniør fra netop SDU i 2019, hvor han siden har arbejdet på en række projekter indenfor bl.a. drone- og kompositområdet. Han har arbejdet på droneprojekter som Drones4Energy og var med på holdet bag poderobotten til kampen mod Covid-19. Derudover har han stået bag 14-15 videnskabelige artikler.

Senest har han været med til at udvikle rum-holdet DISCO (link: https://www.industriensfond.dk/disco) på SDU, hvor studerende bruger fritiden på at arbejde indenfor space. Specifikt udvikles tre små satellitter som sendes i kredsløb omkring jorden i perioden 2022-2024. Og på længere sigt er Iversens ambition at skabe et rum-center på SDU under Galaxy (link: www.sdu.dk/galaxy).

Hos TEK Innovation er afdelingsleder Søren Elmer Kristensen begejstret for at sætte Nicolai Iversen i spidsen for sit nye Dream Office.

- Nicolai har en super dynamisk profil og den rette baggrund indenfor bl.a. droner, så han passer perfekt til stillingen, hvor han skal agere imellem studerende, samarbejdspartnere og kollegaer på fakultet.

Dream Office skal i sidste ende være med til at styrke iværksættertrangen hos de studerende, siger afdelingslederen.

- Vi etablerer projektet for at styrke deres entrepenørmindskab gennem aktiviteter som Vikings og Eagles, som vi sætter endnu mere fokus på med Dream Office, siger Søren Elmer Kristensen.

Udsendt for Danmark

Før Nicolai kom så langt, var han omkring handelsskolen, da han har noget med business og salg, som han selv siger. I første omgang troede han, at de mange timer på motorsportsbaner rundt omkring i landet sammen med faderen skulle munde ud i en uddannelse som bilmekaniker.

-  Men da jeg forstod, at jeg skulle skifte flere vinduesviskere og bremser end tune motoren og bygge superbiler, så blev det ikke til noget, siger han.

Vejen til SDU og ingeniørstudierne krævede en omvej til Forsvaret, hvor han efter endt værnepligt uddannede sig til konstabel, arbejdede med F16-fly og lige netop nåede at blive udsendt, da Danmark blev del af kampen mod Islamisk Stat i Syrien i fire måneder.

Han timede sin hjemkomst så præcist, at han sov ud om fredagen, flyttede til Odense i weekenden og startede på studierne på SDU om mandagen.

- Jeg gik direkte fra en sammentømret enhed i Flyvevåbnet til at flytte hjemmefra, så da jeg kom til Odense, kendte jeg ikke et øje, og jeg havde aldrig boet alene, siger han.

Prøve sig selv af

Han er begejstret for livet og arbejdslivet på SDU, hvor man kan blive klogere og samtidigt har alle muligheder for at prøve sig selv af og bryde grænser, siger han. Han ser frem til at udvikle det nye Dream Office og tiltrække flere studerende.

- Du investerer din fritid, så du skal have viljen til at gøre en ekstra indsat og blive motiveret af, at du er med til at skabe noget. Det er mit mål, at vi i højere grad kobler det til undervisningen, mens du eksempelvis giver den fuld gas på et racingteam. Det kan du måske ikke gøre på det job, du får efter studierne. Det er her, du får frie hænder, siger han.

Og de studerende skal ikke være bange for, at de ikke ser Nicolai i værkstederne.

- Jeg kan slet ikke lade være med at få hænderne i bilen eller dronerne, griner han.

Etableringen af Dream Office bygger op til åbningen af SDU’s Dream Lab, som indvies i sommeren 2023. Dream Lab vil således blive en central ramme for ingeniørstuderende, som deltager i eksisterende og nye student teams samt ingeniørstuderende, som har behov for faciliteter til udvikling og test af nye ideer.

Otto Mønsted Fonden har støttet etableringen af Dream Office med 1,6 millioner kroner over to år.

Redaktionen afsluttet: 07.10.2021