155 aflagde lægeløftet på SDU

Januar byder på en af de to årlige festdage, hvor de nyuddannede cand.med.’er aflægger lægeløfte og officielt bliver læger.

Fredag den 26. januar kunne dekan Ole Skøtt ønske 155 nye læger tillykke med deres kommende indtræden i lægestanden og huske de nye læger på at se på det hele menneske – og holde hovedet koldt og hjertet varmt.

- I vil møde patienter, der har stillet deres egen diagnose, før de møder jer. Det skal I også kunne håndtere. I det hele taget at kunne forholde jer til meget store datamængder og informationer i mange sammenhænge

Efter aflæggelsen af lægeløftet overrakte direktør for Nordic Medicare, Niels Riewerts Eriksen, prisen på 20.000 kr. til den nyuddannede læge, der har opnået det højeste eksamensgennemsnit. Prisen gik til Kristina Gosvig med snittet 10,9.

Læger er som biler

Michael Schønemann Rand holdt talen for kandidaterne. Han indledte med at fortælle, at hans otte uger gamle barn netop var blevet modtaget af en medstuderende, der var blevet færdig med studiet for et halvt år siden.

– Det var jeg helt tryg ved. Og jeg ville også være helt tryg ved at blive modtaget på FAM af en af jer, sagde Michael Schønemann. Desuden understregede han, at kommunikationen med patienten er altafgørende for behandlingen, også selvom man er fagligt eminent.

– Det nytter ikke noget at være en Aston Martin med nedslidte dæk, sagde Michael Schønemann Rand med henvisning til, at læger er som biler.
De nyuddannede er minibiler, de garvede i luksusklassen. Men begge har brug for gode dæk, som er det bærende, nemlig kommunikationen med patienterne.

Direktør byder nye læger velkommen på OUH

Direktør Michael Dall fra Odense Universitetshospital (OUH) afsluttede dagen med festtale til dimittenderne.

- Det er den bedste uddannelse, I har valgt; både i jeres private omgangskreds, hvor spørgsmålene flyder, og når I skal repræsentere faget i jeres arbejde.
Michael Dall understregede, at de nyuddannede læger nu skal til at arbejde sammen på tværs af faggrænser. Det er en af de nye erfaringer, nyuddannede læger skal gøre sig.

- Det er en af de største glæder at kunne arbejde på tværs.

Michael Dall inviterede de nyansatte til at søge arbejde på OUH:

– Vi kan altid bruge dygtige, nyuddannede læger. Og jeg kan love jer, at I har mulighed for at lære og opleve en masse på OUH. OUH lå faktisk meget lige med Aarhus Universitetshospital i den sidste patienttilfredshedsundersøgelse.
Michael Dall sluttede af med at ønske dimittenderne tillykke og at huske dem på, at det også skal være sjovt at være læge.

Redaktionen afsluttet: 26.01.2018