Dorte Møller Jensen modtager Niels Schwartz Sørensen Prisen

Dorte Møller Jensen, overlæge på OUH og ekspert i graviditet, fedme og diabetes, arbejder på at give børn født af mødre med sukkersyge en bedre start på livet – og som en opmuntring får hun nu den fornemme Niels Schwartz Sørensen Pris.

Børn født af mødre med sukkersyge er mere udsatte end andre. De har større risiko for selv at udvikle sukkersyge senere i livet, de bliver med større sandsynlighed end andre overvægtige, og de har højere sygelighed og dødelighed, sidstnævnte dog primært i det første leveår.

Prisen gives ved årsmødet i Dansk Endokrinologisk Selskab, hvor Dorte Møller Jensen skal fremlægge sine nyeste resultater for kollegerne.
Hendes spidskompetence er at organisere store kliniske studier, hvor man – ved at følge mødrenes vægt og sukkerstofskifte i graviditeten meget tæt – kan bestemme, hvilken betydning disse faktorer har for barnet på længere sigt. Det betyder bl.a., at man kan sætte ind i forhold til moderens næste graviditet og få hendes blodsukker og vægt så langt ned, at fostret skades mindst muligt.
I projektet arbejder man også med livsstilsændringer – og et positivt resultat er, at en coach, der hjælper med råd om kost og motion, har gode resultater.
-Målet er, at barnet ikke tager skade. At man får brudt den onde cirkel, understreger hun.
Dorte Møller Jensen kom til Odense i 1997 som ph.d-studerende og er nu knyttet til både Universitet og OUH som underviser, forsker og overlæge. Hun deltager i international forskning og er bl.a. udpeget som medlem af Det Danske Diabetes Akademis uddannelseskomite.

Niels Schwartz Sørensen Prisen blev indstiftet i 1992 af Diabetesforeningen for at hædre professor i endokrinologi og human metabolisme ved Aarhus Universitet, overlæge Niels Schwartz Sørensen.
Han er anerkendt for at have løftet dansk forskning i stofskifte- og hjertesygdomme op i den internationale elite. Komiteen bag uddelingen består af en professor fra Århus Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Universitet.
Redaktionen afsluttet: 19.01.2015