Folkesundhedsprisen 2015 til professor fra Statens Institut for Folkesundhed

Professor Bjørn Holstein fra Statens Institut for Folkesundhed blev under store klapsalver tildelt Folkesundhedsprisen 2015 ved konferencen Folkesundhedsdage på Hotel Nyborg Strand.

Folkesundhedsprisen er stiftet af Dansk Selskab for Folkesundhed og uddeles til en person, et projekt, en institution eller en kommune for en idérig og spændende indsats.

I sin tale lagde formand Torben Jørgensen vægt på, at Bjørn Holstein ikke gør så meget væsen af sig i forhold til, hvad han bidrager med, for han deler altid æren med dem, han har arbejdet sammen med.

Årelangt bidrag til Folkesundhedsforskning

Bjørn Holsteins arbejde er dog ikke gået ubemærket hen. I motiveringen hedder det, at Bjørn Holstein tildeles Folkesundhedsprisen "for sit årelange markante bidrag til folkesundhedsarbejdet i Danmark. Bjørn Holsteins forskning har været bredt funderet, men de seneste 20 år har det været børnene, som har fået det meste af hans engagement. Han var en af initiativtagerne til den store internationale skolebørnsundersøgelse HBSC og har de seneste fem år sat de helt små børn på dagsordenen. Han har unikke formidlingsevner, han stod bag oprettelse af folkesundhedsvidenskabsuddannelsen og er en højt skattet underviser."

Bjørn Holstein er tilknyttet forskningsprogrammet "Børn og Unges Sundhed og Trivsel" på Statens Institut for Folkesundhed.

Foto: Ole Refstrup

Redaktionen afsluttet: 05.10.2015