forskning

Tekstbeskeder skal hjælpe borgere mellem 55 og 80 år med at reducere alkoholforbruget

I et nyt projekt vil forskere teste, om beskeder fra en app kan virke som motivation til at drikke mindre.

Af Marianne Lie Becker, , 16-04-2024

På Syddansk Universitet er projektet kaldet SELMA netop blevet sat i søen med det formål at hjælpe borgere over 55 år med at reducere deres alkoholforbrug.

I spidsen for projektet står Silke Behrendt, lektor ved Institut for Psykologi, og med støtte fra Trygfonden håber hun og hendes team at kunne gøre en reel forskel for mange danskeres livskvalitet.

-Vores mål med projekt SELMA er ikke at fjerne glæden ved et glas vin til middagen, men at støtte en sundere livsstil, hvor alkoholforbruget ligger inden for de anbefalede grænser. Det handler om at give folk redskaberne til selv at træffe de valg, der gavner deres helbred på lang sigt, forklarer Silke Behrendt.

Sådan skader alkohol

Alkohol har en række velkendte risici for sundheden, som bliver yderligere forstærkede hos mennesker over 55 år. En nedsat evne til at omsætte alkohol betyder højere promiller og en forøget risiko for helbredsproblemer såsom diabetes, slagtilfælde og hukommelsestab.

Desuden kan alkohol medføre uønskede vekselvirkninger med medicin, påvirke søvnkvaliteten, og øge risikoen for ulykker, hvilket kan have stor indvirkning på det daglige liv.

Sundhedsstyrelsen anbefaler et maksimalt indtag på ti genstande om ugen og højest fire ad gangen.

-Det er det niveau, vi gerne vil hjælpe borgerne med at holde sig under, fortæller Silke Behrendt.

Testet med succes i USA

Projekt SELMA tester en ny tilgang, inspireret af succesfulde metoder anvendt i USA, hvor tekstbeskeder med motiverende budskaber har vist sig effektive.

Gennem en app, der let kan installeres på deltagerens egen mobiltelefon, vil borgere i alderen 55-80 år, som ønsker at nedsætte deres alkoholforbrug, modtage støttende og motiverende beskeder over en periode på 12 uger.

-Ved at tilbyde en kombination af praktiske redskaber og støtte håber vi at inspirere til positive ændringer, der kan vare livet ud. Vi ønsker at forbedre livskvaliteten for den ældre generation ved at fremme et sundere forhold til alkohol, siger Silke Behrendt.

Mød forskeren

Silke Behrendt er lektor ved Institut for Psykologi. Med støtte fra Trygfonden undersøger hun og hendes team, om tekstbeskeder kan reducere alkoholforbrug.

Om projektet

Deltagelse i projektet er frivilligt, og alle interesserede mellem 55 og 80 år, der ønsker at opnå et sundere og reduceret alkoholforbrug, opfordres til at tilmelde sig.

Projektet indebærer også udfyldelse af en række spørgeskemaer før og efter forløbet. Dette tager ca. 35 minutter og hjælper forskerne med at evaluere projektet.

For yderligere information om projektet og tilmelding, tilgå venligst denne hjemmeside eller kontakt Silke Behrendt.

Redaktionen afsluttet: 16.04.2024