Navnenyt

Pernille Tanggaard Andersen bliver ny institutleder på SDU

Professor Pernille Tanggaard Andersen træder det sidste skridt op på skamlen og bliver ny institutleder på Institut for Sundhedstjenesteforskning (IST). Det institut som hun i forvejen var viceinstitutleder for.

Pernille Tanggaard Andersen er professor og forskningsleder i sundhedsfremme og sundhedssociologi og har de sidste 15 år forsket i social ulighed i sundhed og den sidste tid været campusleder for Syddansk Universitet i Esbjerg.

- Jeg har virkeligt været glad for mine kollegaer og min tid i Esbjerg, men da muligheden for at blive institutleder dukkede op, så blev jeg simpelthen nødt til at takke ja og tage chancen. Det er en arbejdsplads jeg kender rigtigt godt, men samtidigt gerne vil være med til at udvikle. De sidste år har jeg været vice- institutleder på Instituttet og jeg synes, at IST er et meget spændende arbejdssted med en interessant profil, stærke internationale forskningsmiljøer og mange kvalificerede medarbejdere, samt velfungerende uddannelser. Jeg ser frem til at træde ind i min nye rolle og glæder mig, siger Pernille Tanggaard Andersen.

Pernilles forskning har meget fokuseret på at undersøge, hvordan man skaber mere lighed i sundhed, bedre trivsel og organiserer sundhedsvæsenet således, at dem der har størst behov også får den rette hjælp. Hun er fhv. lektor ved det samme fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet, adjunkt ved Center for arbejdsmarkedsforskning på (CARMA) Aalborg Universitet og ph.d. fra København og Aalborg Universitet under det nationale forskningsprogram GEP (Gender, Empowerment and Politics).

Dekan for det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på SDU, Ole Skøtt, er meget tilfreds med, at Pernille Tanggaard Andersen inden længe starter op som ny institutleder:

- Vi glæder os allerede til, at Pernille starter. Vi har i forvejen et super godt samarbejde med Pernille, og nu får vi hende på denne måde endnu tættere på. Hun er meget vellidt, men samtidigt også utroligt dygtig, og de to ting sætter vi stor pris på hos os på fakultetet. Det er klart, at det er en fordel, at hun kender til en stor del af jobindholdet allerede, så vi er sikre på, at Pernille kan gå ind og gøre en positiv forskel.

Pernille Tanggaard Andersen har været ansat på SDU siden 2005 og starter som institutleder 1.juni 2024.

Om Pernille Tanggaard Andersen

Pernille er 51 år og bosat i Sædding sammen med sin mand, Tage K. Kristensen, der er sognepræst og sammen har de to voksne børn. Hun er opvokset på Fyn og boede her indtil hun påbegyndte sin Universitetsuddannelse, som 19-årig. Fritiden bruges med familie og venner, god litteratur, musik og kulturrejser.

Mød forskeren

Redaktionen afsluttet: 06.05.2024