Navnenyt

Dagmar Beier bliver ny professor i neurologi med fokus på hovedpinesygdomme

Med det nyoprettede kliniske professorat på Klinisk Institut, SDU, skal Dagmar Beier styrke forskningen i hjernesygdomme.

Af Tomas Homburg, , 08-02-2024

Med tyve års forskningserfaring inden for neuroonkologi og hovedpinesygdomme har Dagmar Beier markeret sig som en af de førende eksperter på området.

Dagmar Beier er en erfaren neurolog med bred klinisk ekspertise og en dedikeret og erfaren forsker. Hun er født i Sydtyskland og har læst medicin på Eberhard-Karls Universitet i Tuebingen i Tyskland. Hun blev speciallæge i neurologi i 2010. Efter sin speciallægeuddannelse i neurologi flyttede hun sammen med sin familie til Danmark og indledte sin danske karriere som overlæge og leder af Hovedpineklinikken og Neuroonkologisk Klinik ved Odense Universitetshospital i 2012.

Aktuelt fokuserer Dagmar Beier på to forskningsområder: Idiopatisk intrakraniel hypertension, en speciel hovedpine sygdom, forårsaget af øget tryk i hjernevæsken, der er forbundet med kronisk hovedpine samt betydelig risiko for vedvarende syns- og kognitivt handicap, og for det andet medulloblastomer hos voksne, en ekstremt sjælden og yderst ondartet hjernetumor, som er svært helbredelig.

"Arbejdet med to så sjældne sygdomme kræver et godt netværk af samarbejdspartnere, både i Danmark, men også uden for grænserne," medgiver den nyudnævnte professor. Hendes nuværende projekter sigter mod at forbedre diagnosticeringen af idiopatisk intrakraniel hypertension, med særligt fokus på hurtigere og mere præcise metoder, for at undgå varige skader på synet. Et af hendes vigtigste projekter i de kommende år bliver at forske i, om man kan forebygge eller behandle de kognitive senfølger, som mange patienter døjer med efter overstået sygdom.

Som led i sit professorat vil Dagmar Beier udvide sit forskningsfokus til andre typer af kronisk hovedpine, med særlig fokus på tidlig identifikation, behandling og forebyggelse. "Hvis jeg lykkes med min forskning, kan jeg finde muligheder for at forbygge udviklingen af svær kronisk hovedpine og behandle patienter, før de henvises til os på Odense Universitetshospital", udtaler professor Beier.

Mød forskeren

Dagmar Beier er 48 år gammel, mor til tre børn, og bor sammen med sin mand i Odense. I fritiden elsker hun at være udendørs på lange vandretur til fods eller på langrendsski eller blot til at fange dagens sidste solstråle på foto.

Redaktionen afsluttet: 08.02.2024