Ny institutleder

Ny institutleder på Virksomhedsledelse og Økonomi

Lone Grønbæk er den nye leder for SDU’s Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi. Her vil hun blandt andet arbejde for at aktivere og skabe endnu mere viden til gavn for samfundet.

Af Marlene Jørgensen, , 05-11-2019

Lone Grønbæk er netop tiltrådt som institutleder på Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi den 1. november 2019.

Hun har været ansat på SDU siden 2000 og har stor ledelseserfaring med sig i bagagen fra funktioner som studieleder, forskningsgruppeleder og senest som konstitueret institutleder på instituttet siden juni i år.

Som institutleder skal hun stå i spidsen for et institut med 85 medarbejdere og aktiviteter i Odense, Kolding, Slagelse og Sønderborg.

Lone Grønbæk

Viden for samfundet

For Lone Grønbæk var det et naturligt skridt at blive institutleder, da hun altid har trives med ledelse. Hun har været en del af instituttet siden 2013 og ser frem til fortsat at bidrage til instituttets udvikling.

- Virksomhedsledelse og Økonomi er et institut med en stærk tradition for forskning af højeste kvalitet, og den viden skal vi aktivere og bringe endnu mere i spil i det omgivende samfund. Det er min ambition, at vi skal sætte instituttet endnu tydeligere på landkortet. At vi skal synliggøre vores aktiviteters værdi for omverdenen og være dem, der trækkes på, når det gælder om at adressere udfordringer på områder, hvor vi står stærkt forskningsmæssigt, siger Lone Grønbæk og tilføjer:

- Jeg glæder mig meget til at arbejde sammen med instituttets dygtige, inspirerende og engagerede medarbejdere. Min fornemmeste opgave bliver at understøtte dem og skabe rammerne for, at vi ved fælles indsats kan indfri ambitionerne.

En markant og ambitiøs leder

Om ansættelsen af Lone Grønbæk udtaler dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet Jens Ringsmose:

- Med Lone Grønbæk har Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi fået en markant og ambitiøs institutleder, som vil være garant for, at instituttet fortsætter sin gode faglige udvikling og arbejdet med at skabe værdi for og med omgivelserne. Jeg er overbevist om, at Lone vil kunne sætte retning og skabe resultater, og jeg ser frem til at skulle samarbejde med hende om den videre udvikling af Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Den nye institutleder tager over efter Jan Guldager Jørgensen, der siden juni har varetaget stillingen som prodekan for uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Lone Grønbæk bor i Kerteminde med sin mand, sin datter på 14 og sin søn på 17 år. I sin fritid sejler hun havkajak og tager familiens lystbåd i brug om sommeren.

Mød institutlederen

Lone Grønbæk er lektor og har været ansat ved Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi siden 2013. Før det var hun tilknyttet Institut for Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi, også på SDU. Hun interesserer sig både professionelt og privat for havet. I sin forskning har hun beskæftiget sig med strategisk adfærd indenfor ressource- og fiskeriøkonomi, herunder internationale aftaler og kooperativ spilteori. Og når hun ikke arbejder på SDU, sætter hun havkajakken i vandet eller stikker til søs i familiens lystbåd.

Redaktionen afsluttet: 05.11.2019