Nobelpristager besøger SDU

I dag torsdag tilbringer den amerikanske økonom og nobelpristager Lars Peter Hansen dagen på SDU i Odense.

Lars Peter Hansen blev tildelt Nobelprisen i økonomi i 2013 sammen med Robert Schiller og Eugene Fama.

Professoren forsker blandt andet inden for makroøkonomi, finansiering og statistik. Hans seneste forskning fokuserer på prisfastsættelse af aktiver i økonomien - for eksempel aktier - og hvilken effekt det har, når der tages højde for usikkerheder i prisfastsættelsen.

Han har for år tilbage udviklet GMM-modellen, som er en generisk metode til at beregne momenter i statistiske modeller. Udviklingen af den model er grunden til, at han har fået tildelt Nobelprisen.

Økonomen har forsket på University of Chicago siden 1981, og modtaget en række priser gennem sit lange virke. Derudover har han været en af de skabende kræfter bag Milton Friedman Instituttet, i dag Becker Friedman Instituttet.

Nobelpristageren har et danskklingende navn, og det er der en særlig grund til. Hans tipoldeforældre emigrerede fra Nordfyn til Utah i den sidste halvdel af 1800-tallet.

Lars Peter Hansen taler ved et lukket arrangement på Institut for Virksomhedsledelse og Økonomi.

Læs mere om nobelprismodtageren her: http://bfi.uchicago.edu/people/lars-peter-hansen

Redaktionen afsluttet: 26.08.2015