DDC x TrygFonden Fellowship

Ni fellows skal udforske digitale teknologier på SDU

Vores digitale samfund ændrer sig hurtigt, og vigtige demokratiske samfundsprocesser bliver i disse år udfordret af nye digitale teknologier som kunstig intelligens. Det kalder på tværfaglige løsninger og samarbejde at sikre et trygt, digitalt samfund med stærke demokratiske institutioner, og det skal ni udvalgte fellows dykke ned i ved Digital Democracy Centre på SDU.

Kunstig intelligens i kommuner, generationsforskelle i digitale nyheder og politiske holdninger og smartphonen som en digital spion.

Det er et udpluk af de projekter, som ni nye fellows snart tager hul på, når de bliver en del af et nyt fellowship-program ved Digital Democracy Centre på Syddansk Universitet.

Fellowship-programmet skal bringe ny viden i spil om, hvordan digitale teknologier påvirker de demokratiske institutioner og beslutningsprocesser, og hvordan vi som borgere, virksomheder og beslutningstagere bedst navigerer i den digitale verden.

Tværfaglig viden, der kan omsættes til praksis

- De digitale teknologier ændrer alle aspekter af vores liv, og udviklingen går rigtig hurtigt. For at forstå forandringerne er ny, tværvidenskabelig forskning, der kan omsættes og anvendes i praksis, afgørende.

Sådan lyder det fra Claes de Vreese, professor og leder af Digital Democracy Centre, om vigtigheden af fellowship-programmet, der er støttet af TrygFonden.

Digital Democracy Centre er nu klar til at præsentere den første gruppe af DDCxTrygFonden fellows for foråret 2024. De kommende fellows har baggrund i forskellige discipliner og vil være tilknyttet Digital Democracy Centre i alt mellem én måned og ét år, hvor de vil arbejde med projekter og problemstillinger relateret til Digital Democracy Centres forskningsinteresser.

Mere om de ni fellows og deres projekter

To fellows med journalistisk baggrund:

• Anna Romandash, journalist og mediekonsulent med tilknytning til blandt andet Vassar College, The Mgrublian Center for Human Rights og The Fourth Freedom Forum, med projektet 'A State in a Smartphone, or a Digital Spy?'.
  • Peder Hammerskov, adjunkt ved DMJX, med projektet 'AI Nexus: Bridging Disciplinary Boundaries Across Newsrooms'.

En fellow med policy baggrund:

• Eva M. Knudsen, specialkonsulent ved Odense Kommune, med projektet 'Kunstig intelligens i en kommunal kontekst med fokus på tillid og troværdighed’.

Seks fellows fra akademia:

• Konstantinos Armaos, ph.d.-studerende ved University of Lausanne med projektet 'SiNt: Safe Internet Navigation Toolbox'.
  • Laurence Dierickx, post.doc. ved Bergen Universitet, med projektet 'Using Generative AI in Fact-Checking for Countering Information Disorders'.
  • Magdalena Obermaier, post.doc. ved Ludwig-Maximilians-Universität München, med projeket 'Exploring the Role of Audience-Driven Content Moderation against Anti-Media Online Incivilities in Denmark and Germany'.
  • Shelley Boulianne, research fellow ved Weizenbaum Institute Berlin og tidligere lektor ved MacEwan University, med projektet 'Generational Differences in Digital News and Political Attitudes Across the Globe'.
  • David Hopmann, professor ved Center for Journalistik, Syddansk Universitet, med Magtudredningen og projektet 'Promoting Political News and Current Affairs on Social Platforms'.
  • Arnab Basu, gæsteforsker ved Strategic Organization Design, Syddansk Universitet, med projektet ‘Intelligent protocol aggregator for DAO design and modelling’.

Gennem fellowship-programmet får de ni fellows mulighed for at skabe ny viden, udvikle nye netværk og samarbejder med Digital Democracy Centre samt skabe håndgribelige resultater, såsom bidrag til den offentlige debat, seminarer eller workshops.

- Vi er virkelig glade for at kunne byde så dygtig, inspirerende og divers en gruppe af fellows velkommen, og vi ser frem til at følge deres projekter og samarbejde med dem om nogle af tidens store problemstillinger, siger Claes de Vreese, professor og centerleder ved Digital Democracy Centre.

DDCxTrygFonden fellowship-programmet løber over de næste fem år, og der vil senere på året igen åbnes op for ansøgninger til den næste runde af fellowship-programmet.

Læs mere om fellowship-programmet her.

Digital Democracy Centre

Digital Democracy Centre (DDC) er et tværfagligt forskningscenter på SDU. Centret forsker i nye teknologier og kunstig intelligens og deres indvirkning på medier, politik og demokrati.

Besøg DDC's hjemmeside

Redaktionen afsluttet: 22.01.2024