Så er vi klar til at indtage videnskabsfestivalen i København

Lørdag den 21. juni starter den store videnskabsfestival ESOF2014, og Det Naturvidenskabelige Fakultet skal med.

Når det går løs på lørdag, har mange fra Det Naturvidenskabelige Fakultet, både forskere og administrative medarbejdere, bidraget til, at fakultetet er godt er repræsenteret ved den store videnskabsfestival i København. Vi er med både ved de traditionelle videnskabelige sessions og ved den mere folkelige åbne festival, der foregår samtidig og samme sted, nemlig i Carlsberg Byen i København. Den folkelige festival hedder Science In The City.

Fra Institut for Biologi/Max Planck Center Odense deltager adjunkt Dalia Conde som session organiser og speaker ved sessionen Management of global biodiversity: the need for a biodiversity demographic bank den 26. juni kl. 10-11.15 Dalia deltager også i en pressekonference om zoologiske havers arbejde med at bevare truede dyr – som med-debattør får hun Bengt Holst, direktør i Københavns Zoo.

SDU har en stand på Science In The City, der hedder Morgendagens Hospital, og her kan publikum møde professor David Needham, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, der vil tale om nye metoder i kræftbehandling.

Publikum kan også møde lektor Jan Baumbach, Institut for Matematik og Datalogi. Han vil demonstrere en maskine, der kan bruge molekylerne i et menneskes udåndingsluft til at analysere personens helbred.

Standen har åbent hele ugen fra kl. 10-17, og der er gratis adgang.

Gæt en alder, og lav mad med tang

På standen kan publikum også prøve den elektroniske quiz Ageguess. Som deltager kan man forsøge sig med at gætte andre menneskers alder - og måske få gættet sin egen. Alle svar bruges som data i aldringsforskernes arbejde.

Professor Ole G. Mouritsen, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, kan findes på et af de forskningsskibe, der ligger til ved Amaliekaj. Her vil han bl.a. afholde workshops om, hvordan man laver mad med tang. Det bliver lørdag den 21. juni, og der er  selvfølgelig også gratis adgang.

Magnus Wahlberg, Biologisk Institut, er i år med til at arrangere Ig Nobelpris-showet Grin til eftertanke - et show om de forskere, der har fået en omvendt Nobelpris, dvs. en pris for fjollet forskning. Magnus Wahlberg fik prisen i 2004, da han offentliggjorde et studie om pruttende sild, og i år er han så med til at præsentere sine Ig-kolleger. Det sker lørdag og søndag kl. 19-21.

Alle arrangementer foregår i Carlsberg Byen i København – og dog. For der er satellitevents rundt om i Danmark, og den 27. juni inviterer professor Steen Rasmussen, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, til en sådan på SDUs campus i Sønderborg. Arrangementet på Alsion i Sønderborg handler om de nye kritiske teknologiske trends og hvordan de former og påvirker os og det samfund, vi lever i. Arrangementet er åbent for alle.

Ingen stand uden Allan

I kulissen bag alle disse arrangementer står fakultetetssekretariatets praktiske og administrative mand, specialkonsulent Allan Haurballe Madsen (se foto), som tager sig af alt lige fra indkøb af maling og søm til opbygning af SDU's stand, bestilling af frokostbilletter og t-shirts, korrekturlæsning af posters samt medbringning af ekstra kabeltromler og gaffatape - som enhver ved, man aldrig kan få nok af.

Også forskere fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Det Tekniske Fakultet og Odense Universitetshospital deltager i ESOF2014.

Tak til alle NAT'er for en stor indsats – vi håber, I får en god oplevelse ved ESOF2014!

Redaktionen afsluttet: 17.06.2014