Forskningsformidling

Forskernes vej til internationale medier

Har du lyst til at dele din forskning med almindelige mennesker og samtidig få mulighed for, at forskningen når den helt store udbredelse i store internationale medier? Så kan SDU's nye samarbejde med organisationen The Conversation give dig et solidt fundament og hands-on hjælp til at opnå dine mål.

The Conversation er kort fortalt en slags Reuters Bureau - bare kun for forskere. Websitet www.theconversation.com fokuserer på samarbejdet mellem forskere og journalister under overskriften ”Akademisk stringens- journalistisk flair”, og har eksisteret siden 2010, hvor den blev etableret i Australien af journalister og forskere fra australske universiteter.

The Conversation er en uafhængig, non profit-organisation, der finansieres af universiteter, forskningssektoren, regeringer og private interesser. Alt indhold publiceres under den såkaldte Creative Commons License, og The Conversation har i dag seks udgaver i henholdsvis Australien, Storbritannien, USA, Afrika, Frankrig samt en globaludgave. SDUs plads på hjemmesiden ligger under Storbritannien, hvor vi er sammen med engelske og irske universiteter. SDU er desuden, sammen med det svenske universitet i Lund, de første europæiske kontinentaluniversiteter på The Conversation .

The Conversation havde globalt 104 millioner læsere i 2016-2017. Det engelske site, som SDU altså hører under, har pt. 1,3 mio. besøg om måneden og 8 mio. sidevisninger incl. republikationer. Tusindvis af medier i hele verden afsøger The Conversation hver dag for at finde stof. TV-stationer, nyhedswebsites og trykte medier som fx BBC, The Washington Post, Le Monde og New York Times. Her kommer forskningen videre til et større publikum, og flere forskere på The Conversation har opnået en læserskare i millionklassen, deltaget i TV-interviews på flere kontinenter og har opnået en seriøs og sober ekspertstatus.

Hvordan kommer du med?

Du skal være forsker på SDU og skrive et godt engelsk. Du har noget vigtigt på hjertet, du gerne vil dele. Og du er indstillet på at skrive til en gruppe af mennesker, der er langt bredere end dine fagkolleger.

Du får hjælp af redaktørerne på The Conversation. De sidder klar online til både at hjælpe dig med at gøre fokus endnu skarpere og evt. give dig en hånd med det sproglige.

Se SDUs del af The Conversation her

Bemærk dog at sitet er foreløbigt og langt fra færdigt, men de første 19 SDU-forskere er i realiteten allerede tyvstartet, før SDU fik etableret et officielt samarbejde.

Intro-arrangement i starten af december

Den 10 og 11. december kommer The Conversation på besøg på SDU, hvor vi afholder 2 introduktionsdage. Begge dage har samme program, så du har to mulige datoer at vælge imellem. Indholdet i introdagen vil være en generel introduktion til The Conversation - samt din mulighed for at få et one-to-one møde med en redaktør, hvor du fx kan tage aktuelt forskningsarbejde med og få en konkret vurdering af muligheden for at få det publiceret på The Conversation. Kommunikationsafdelingen er i gang med at etablere et informationssite på sdu.dk, og der kommer mere information inden længe.

Redaktionen afsluttet: 08.11.2017