Nyt fra dekanen

Humaniora markerer sig positivt

Med 28 pct. af den samlede kernegruppebevilling fra Velux Fonden i år og SDU's undervisningspris til designlektor Stina Teilmann-Lock er det værd at fremhæve, at Humaniora på SDU præsterer flotte resultater selv i en tid med økonomiske udfordringer.

Midt i de økonomiske udfordringer er det ekstra vigtigt at understrege, hvor positivt Humaniora på SDU har markeret sig såvel forsknings- som undervisningsmæssigt den seneste tid.

I oktober fik tre af vores humanistiske forskere, lektor Thomas Hestbæk Andersen, professor mso Sharon Millar og lektor Anders Engberg-Pedersen hver en millionbevilling fra Velux Fondens kernegruppeprogram. Ud af de uddelte 39 millioner kroner hentede SDU på Humaniora således samlet 11 millioner kroner, det svarer til imponerende 28 procent af den samlede kernegruppe-bevilling fra Velux Fonden.

- Det er utrolig flot, at vores forskere kan byde ind med så mange interessante projekter, der kan hente eksterne midler hjem. Et tydeligt bevis på, at Humaniora på SDU gør sig flot gældende forskningsmæssigt, siger dekan Simon Møberg Torp.

Årets underviser er humanist

Også ved årsfesten i slutningen af oktober blev Humaniora fremhævet positivt, da lektor Stina Teilmann-Lock fra Institut for Design og Kommunikation modtog undervisningsprisen og dermed blev årets underviser på SDU på tværs af alle fagområder.

- Det er første gang i flere årtier, at kun en enkelt underviser – ikke en fra hvert fakultet – får undervisningsprisen, derfor er jeg særlig stolt over, at lektor Stina Teilmann-Lock fra Institut for Design og Kommunikation blev udnævnt til SDU’s bedste underviser i år, siger dekan Simon Møberg Torp.

I denne måneds nyhedsbrev kan der bl.a. læses interview med årets underviser, Stina Teilmann-Lock, første del i artikelserien om projekterne bag de nye Velux-bevillinger og mere om den digitale indsatsgruppe, der fremover skal bidrage til at løfte SDU’s humanistiske forskning med datadrevne undersøgelser af menneskelig kultur i den nye digitale virkelighed

Redaktionen afsluttet: 09.11.2017