Kandidatafslutning

Festligt farvel til årets kandidater

Humanioras kandidater anno 2017 blev fejret med kandidatafslutning, der bød på flersprogligt musikalsk indslag og festforelæsning ved lektor Michael Brengsbo

Over 300 kandidatstuderende med familier fyldte tirsdag 4. juli U45 til Humanioras årlige kandidatafslutning, der blev et festligt farvel til studietiden på SDU.

Dekan Simon Møberg Torp indledte med at rose årets kandidater for deres fornemme indsats og understregede, at kandidattitlen vil have betydning resten af livet. For uanset den offentlige debat om den samfundsmæssige nytteværdi af uddannelser, så er der i en verden præget af fake news særligt brug for folk, der ved og kan noget.

På rejse

Herefter gik Stine Danving, David Kragh og Marcus Bernach Larsen fra Syddansk Musikkonservatorium på scenen og tog tilhørerne med på en musikalsk rejse med numre på både fransk, italiensk, engelsk og dansk.

Også årets festtaler, lektor og historiker Michael Brengsbo, havde fokus på fjerne himmelstrøg, da han holdt festforelæsning om danske Hans West, der i 1700-tallet var rektor på en skole i Dansk-Vestindien, og ikke mindst hans syn på slaveriet. Forelæsningen gennemgik med glimt i øjet, Wests absurde argumenter – set med vor tids øjne –  for, hvorfor slaveri var helt i orden, fordi sorte mennesker slet ikke egnede sig til frihed!

- I dag ved vi, at Wests argumenter for slaveriet var groteske og usande, og man kan kun ryste på hovedet eller le af hans pointer. Men det er stadig vigtigt, at have fokus på den tankegang og det menneskesyn, for overhovedet at kunne forstå, hvad der gjorde det menneskeligt muligt at slavegøre dengang, konkluderede lektor Michael Bregnsbo.

Giv jer selv en hånd

Og så var det tid til at sende årets kandidater fra Humaniora godt ud i verden, og det gjorde dekan Simon Møberg Torp med ordene:

"Vi lever i en spændende tid, hvor det ikke længere er nok blot at gøre, som man plejer. Jeg er sikker på, at I vil tage det ansvar på jer, gå nye veje og selvstændigt skabe og udvikle nye muligheder. I kan magte opgaven, så giv jer selv en hånd."

Godt at få udvidet sin horisont

Tre kandidater fra Humaniora vurderer deres uddannelser og undervisere.

Sara Larsen, kandidat i Engelsk og Dansk

Hvad har været det bedste ved studiet?

At få udvidet sin horisont og få mulighed for at lærer nye ting i et fag, som jeg har elsket at nørde med siden folkeskolen. Studietiden har været bedre end forventet.

Hvad har været den største udfordring?

At man skal skynde sig igennem studiet. Man lærer selvfølgelig at prioritere sin tid, men der er en del ting, jeg er ærgerlig over, jeg ikke nåede at læse, fordi man hele tiden skulle videre.

Hvilken underviser var mest inspirerende?

Der er rigtig mange, jeg godt kan lide. Men jeg vil fremhæve Dag Heede, fordi han tør tage fat i også de upopulære måder at læse litteratur på. Det ikke sikkert, man er enig, men det er vigtigt at give plads til at kunne tænke anderledes.

Hvad så nu?

Jeg vil gerne være gymnasielærer, men der er ikke så mange stillinger lige nu.

Jesper Sodermann, kandidat i Litteraturvidenskab

Hvad har været det bedste ved studiet?

At læse rigtig mange bøger, også nogen, der var rigtig mærkelige.

Hvad har været den største udfordring?

Skiftet midt i studiet. Først lavede man, hvad man havde lyst til, og disciplinerede sig selv, og så var der pludselig mødepligt og aktivitetskrav. Det har givet en del fagligt spild af tid.

Hvilken underviser var mest inspirerende?

Søren Frank, fordi han er megapædagogisk og interesseret i at gøre ting på nye måder. Samtidig stiller han høje faglige krav, eksempelvis at man skal læse hver bog tre gange og huske at bruge 37 timer om ugen på studiet.

Hvad så nu?

Jeg arbejder med at lave undertekster til serier på Netflix, og vil i gang med at skrive en mærkelig roman. Og så håber jeg at få en ph.d. indenfor materialismeforskning.

Julie Blanca, kandidat i Dansk

Hvad har været det bedste ved studiet?

At lære så meget nyt i et fag, som man rigtig godt kan lide. Det har mere end levet op til mine forventninger.

Hvad har været den største udfordring?

De mundtlige eksaminer, fordi jeg bedre kan lide at skrive.

Hvilken underviser var mest inspirerende?

Anita Nell Albertsen, fordi hun har været meget inspirerende og vidende indenfor narratologi, som jeg synes er enormt spændende.

Hvad så nu?

Jeg vil gerne arbejde med kommunikation eller på et forlag, det skal nok lykkes.

Redaktionen afsluttet: 07.07.2017