Gæsteforelæsning

Historisk forelæsning om præster, læger og seksuelle overgreb

Institut for Historie får 13. oktober til dette års Department of History Adress besøg af professor Joanna Bourke fra Birkbeck College, University of London

Hvordan har kirken og sundhedsvæsenets forholdt sig til og reageret på seksuelle overgreb igennem de seneste to århundreder? Og hvad betyder det for nutidens syn om emnet?

Det er blandt temaerne ved dette års Department of History Address, hvor Institut for Historie får besøg af Professor Joanna Bourke, Birkbeck College, University of London.

Hun forelæser under titlen ”Sexual Violence, The Clinic, and the Church: A History”. Arrangementet finder sted 13. oktober 2017, kl. 12-14 i 0100.

Professor Bourke har en nytænkende, humanistisk og historisk forskningsprofil. Hun har bl.a. beskæftiget sig med socialhistorie, økonomisk historie, kulturhistorie og følelseshistorie, primært med fokus på den engelsksprogede verden siden 1760.
Blandt hendes seneste publikationsprojekter kan nævnes: The Story of Pain: From Prayer to Painkillers (Oxford University Press, 2014) og War and Art: A Visual History of Modern Conflict (Virago, fc 2017).

Den årlige institut-forelæsning arrangeres i samarbejde mellem instituttets forskningsprogrammer og er en faglig begivenhed for alle interesserede medarbejdere og studerende ved fakultetet.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her

Redaktionen afsluttet: 04.10.2017