Arrangement

Nürnbergprocessens forløb og følger

For 70 år siden startede retssagen mod de ansvarlige for 2. Verdenskrigs grusomheder. Nu inviterer Netværk for Nazisme og Holocauststudier til foredrag og debat om processen.

Døden ved hængning…

Sådan lød 12 af de 22 domme, som d. 1. Oktober 1946 blev afsagt ved Den Internationale Militærdomstol i Nürnberg.

2. Verdenskrig var slut, og nu skulle ansvaret for krigens forbrydelser placeres.

Men retsopgøret sluttede ikke med dommene, som bl.a. gav Göring en dødsdom og Speer 20 år i fængsel.

Frem til 1949 gennemførte Militærdomstolen yderligere 11 retssager, under ét betegnet Nürnbergprocessen. Her vendte man sig mod lederne af nazi-diktaturets centrale institutioner.

Visionen var intet mindre end ”en nyordning af verden på grundlag af retten”.

Men lykkedes det så?

Det spørgsmål stiller Netværk for Nazisme- og Holocauststudier, når de inviterer til foredrag og debat om Nürnbergprocessen.

Her vil dr.jur. Frederik Harhoff, prof. Em. i international ret ved SDU, give et overblik over Nürnbergprocessens forløb og følger for folkeretten og senere tiders behandling af angrebskrig, folkedrabs- og massevoldsforbrydelser frem til i dag.

Harhoff har bl.a. fungeret som dommer i FNs krigsforbrydertribunal vedrørende eks-Jugoslavien og chef for retsafdelingen ved Rwanda-tribunalet.

Netværk for Nazisme og Holocauststudier håber på livlig debat efter foredraget.

Arrangementet finder sted onsdag d. 14. december kl. 17.30 i lokale U20.

Der vil blive serveret kaffe, the og sandwiches, og derfor er tilmelding påskønnet. Skriv til Therkel Stræde pr therkel@hist.sdu.dk senest 12. december.

Redaktionen afsluttet: 01.12.2016