Fratrædelsesforelæsning

Professor i livsfortællinger siger farvel

Professor i uddannelsesvidenskab ved Institut for Kulturvidenskaber, Marianne Horsdal, fratræder sin stilling. Det markeres med en fratrædelsesforelæsning onsdag d. 26. oktober.

Marianne Horsdal har været tilknyttet SDU i noget nær en menneskealder. Først som studerende og undervisningsassistent på litteraturvidenskab, det var dengang campussen i Odense hed Odense Universitet.

Siden som ekstern lektor og forskningsadjunkt. I 2008 blev hun udnævnt til professor i almen pædagogik med særligt henblik på professions-uddannelserne på Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier.

Kombinationen af litteraturvidenskab og pædagogik har ledt Marianne Horsdal på sporet af hendes primære forskningsemne: Livshistorier.

I sin doktorafhandling fra 2011, "Telling Lives - The Acquisition and Application of Narratives", undersøgte hun, hvordan fortællinger påvirker vores liv. Forskningen har nydt anerkendelse i både ind- udland.

Det er også fortællingerne, der vil være i fokus for Marianne Horsdals fratrædelsesforelæsning. Over temaet ”Fortællinger som ressource for håb” vil hun belyse, hvorfor og hvordan udvikling af narrative kompetencer og forskning i livsfortællinger kan være en ressource for dialog og forbindelse imellem forskellige mennesker.

Marianne Horsdals livsværk slutter dog ikke med tiden på SDU. Til januar udgiver hun bogen ”Tilværelsens fortællinger” på Hans Reitzels forlag.

Redaktionen afsluttet: 31.10.2016