Udgivelsesseminar

Kvindernes litteratur fejret

Med et brag af et festseminar markerede SDU udgivelsen af sjette bind i Nordisk Kvindelitteraturhistorie 1990-2016.

Med 4 forfattermøder, performancekunst af Jessie Kleemann og ikke mindst oplæsning af Suzanne Brøgger blev 6. bind af Nordisk Kvindelitteraturhistorie fejret på SDU.

- Hvorfor er en sådan udgivelse vigtig her i 2016?, spurgte institutleder Anne Jensen i sin tale.
- Jo, det er det, fordi kvindelige forfattere øjensynligt er underlagt nogle andre kriterier end mandlige, sagde hun med henvisning til, at kun 11 kvinder gennem tiden har modtaget Nobelprisen i litteratur, mod 102 prisuddelinger til mandlige forfattere.

Bind 6 – Over alle grænser 1990-2016 – indeholder 20 artikler, som fortæller om nye temaer og genrer fra femi-krimierne til de store fortællinger og nye lyrikere. Og om hvordan samtidslitteraturen er med til at nedbryde kønsstereotypierne.

Forfattermøder

Forfatter Hanne Ørstavik i samtale med adjunkt Camilla Schwartz.
                                                                                                               Foto: David Binzer

Forfatter Helle Helle i samtale med lektor Per Krogh Hansen.
                                                                                                               Foto: David Binzer

Sissel-Jo Gazan i samtale med lektor Jacob Stougaard-Nielsen.
                                                                                                               Foto: David Binzer
 Den svenske forfatter Mara Lee var med via Skype. Lektor Jon Helt Haarder ledede
samtalen.                                                                                              Foto: David Binzer

4 af de kendte forfattere, der behandles i bogen, deltog via samtaler med de forskere, der behandler deres værker i udgivelsen.

Sissel-Jo Gazan har med sine videnskabskrimier Dinosaurens fjer og Svalens graf skrevet sig ind på de nordiske krimidronningers bestsellerliste.

Hun blev interviewet af lektor Jakob Stougaard-Nielsen fra University College London. Og hun fortalte for publikum om sit forfatterskab, og om hvordan hun som specialeskrivende om fuglenes oprindelse havde siddet på en ”uhyggelig” gang på Københavns Universitet og lyttet til skænderier om udstyr og forskningsmidler, havde set på 70 år gamle menneskefostre i kælderen og bare tænkt, at ”det er jo perfekt til en krimi”.

Hun fortalte også, at hendes forfatterskab er meget intuitivt, at hun ”har en forbindelse til den store fortælling.”

- Jeg føler mig som universets sekretær. Det kommer bare til mig. Det er ret vildt, faktisk, forklarede hun.

Samtidig finder hun det interessant at være genstand for en artikel i Nordisk Kvindelitteraturhistorie.

- Det er sjovt at se på mit forfatterskab med en analytisk hat, for det er ikke noget, jeg selv har, sagde hun med henvisning til sin baggrund som cand.scient. i biologi.

Vølvens mor læste højt
Festseminaret sluttede med Suzanne Brøgger, der på karismatisk vis læste op af sit værk Vølvens spådom.

Video: DK4

Læs alle artikler gratis

Du kan finde samtlige nye og gamle artikler i Nordisk Kvindelitteratur på nettet. Gå på opdagelse, bliv inspireret og klogere på kvinders bidrag til litteraturen.

Klik her

Redaktionen afsluttet: 05.12.2016