Bogudgivelse

Religionshistoriker udgiver bog om regnskovens religion

Dyr og ånder, levende og døde, og anderledes forestillinger om tid og sted. Det er noget af det, man kan møde i ph.d. og lektor ved Institut for Religion og Historie Mikael Rothsteins nye bog, Regnskovens Religion.

Dyr og ånder, levende og døde, og anderledes forestillinger om tid og sted. Det er noget af det, man kan møde i ph.d. og lektor ved Institut for Historie Mikael Rothsteins nye bog, Regnskovens Religion.

På 10 forskningsrejser har Rothstein besøgt penanerne, et folk, som lever dybt inde i Borneos regnskove. Her har han studeret deres religiøse forestillinger, mytologier og ritualer, som farverigt foldes ud i bogen.

Rothsteins nye bog er dog ikke blot et eksotisk indblik i en anderledes måde at leve på. Det er også et opråb til verdenssamfundet.

Som Borneos sidste jæger-samlere er penanerne nemlig et truet folk.

En økologisk katastrofe, statslig modernisering og kristen missionsvirksomhed presser i disse år penanerne og deres unikke kultur, som synger på sidste vers. Et forhold, som Rothstein selv tager stilling til i bogen:

- Tabet gør os alle sammen fattigere. Verden mister en stemme, en dyb erfaring og en måde at være menneske på, skriver han.  -Så meget desto vigtigere er det at skildre disse menneskers traditionelle religion.

Redaktionen afsluttet: 01.11.2016