Odense: Auschwitzdagen sprængte alle rammer

360 mødte op for at høre erhvervsmand Poul Nielsen fortælle om sit ophold i tysk kz-lejr under anden verdenskrig.

Venskab, kammeratskab og spejderånd, sådan forklarede Poul Nielsen, at han havde overlevet 1½ år i den voldelige tysk koncentrationslejr Sachsenhausen.

Disse bløde værdier og så hjælpen fra Danmark i form af Røde Kors pakker med fødevarer. De dulmede den dengang 18-åriges sult og kunne bruges til bestikkelse af vagterne fra SS.

Den odenseanske erhvervsmand talte ved Holocaust-mindemødet på SDU og gjorde med sin fortælling KZ-fangernes liv i det nazistiske barbari uhyggeligt nærværende. Poul Nielsen holdt sig – trods sine 90 år – ikke tilbage fra at demonstrere ”frøhop” (en berygtet torturform) og ”opføre” scener fra lejrlivet.

Gribende tegninger, som han havde fået af medfanger fra mange lande og smuglet med sig ud ved evakueringen, understøttede hans beretning. De viste, at også humor var et virksomt våben for fangerne imod systemets forsøg på at fratage dem deres personlighed, identitet og liv.

Over 300 tilhørere

Tilstrømningen sprængte alle rammer. I 2015 fyldte den Auschwitz-overlevende Arlette Andersen Historiens Hus til bristepunktet, og mange måtte afvises.

Så i år var arrangementet flyttet til SDU, men et auditorium med 180 pladser var slet ikke stort nok. Det lykkedes dog at skaffe et større, så med 20 min. forsinkelse kunne mødet gå i gang, og de i alt 360 fremmødte kunne få sig en uforglemmelig oplevelse.

Poul Nielsens erindringsbog om KZ-opholdet ”Kun et nummer” udkom på dagen, og Syddansk Universitetsforlag solgte stort af den rigt illustrerede bog.

-Et møde, der overtraf vores vildeste forventninger både i fremmøde og kvalitet, udtalte en glad Lasse Mortensen, formand for Netværk for Nazisme- og Holocauststudier, der sammen med Auschwitzdag Syd initiativet  havde arrangeret mindearrangementet med støtte fra Dansk Institut for Internationale Studier/Holocaust og Folkedrab.

Som optakt talte museumsinspektør Jens-Christian Hansen (NNHS) og lektor Therkel Stræde (SDU), men aftenen tilhørte Poul Nielsen, et af de ganske få vidner, der endnu er i stand til at berette om de nazistiske KZ-lejres helvede.

Foto: Lasse Mortensen

Redaktionen afsluttet: 28.01.2016