SDU får middelaldersamling foræret

En 45 år gammel forsknings-samling er blevet overdraget til Center for Middelalderstudier. Et 10 år langt studie i danske middelalderprædikener får nu plads på universitetets bibliotek og vil kunne inspirere og hjælpe forskerne inden for netop middelalderlitteratur.

Anne Riising og Lars Bisgaard kigger på afskrift af prædikenerne, som nu er overdraget til SDU.

Næsten 30 år efter sin pensionering som landsarkivar brænder Anne Riisings hjerte stadig for et 10 år langt projekt, som hun sidst i 1950érne kastede sig over sideløbende med sine andre opgaver på Landsarkivet for Fyn.

Og den 89-årige kvinde vil ikke risikere, at hendes arbejde ender et sted, hvor det ikke bliver værdsat. Så derfor har hun netop doneret omkring 1.400 transskriberede håndskriftssider samt affotograferinger af samme til Center for Middelalderstudier.

Et tilfælde gjorde, at det lige blev håndskrevne prædikener fra middelalderen, som Anne Riising kom til at arbejde med. Men da hun opdagede, at dette materiale indtil da ikke var berørt, så måtte hun ”jo gøre det”, som hun beskriver det. Det er der siden kommet en doktordisputats ud af (forsvaret på Odense Universitet 1969), ligesom Peder Madsen fra Ribes prædikener i dag findes udgivet på Center for Middelalderstudiers hjemmeside.

At det kunne tage 10 år skyldes især, at prædikerne er skrevet på latin, og som hun tørt konstaterer, så ”tager det immervæk noget tid” at lære at læse latinsk håndskrift.

Ifølge lektor Lars Bisgaard kan Anne Riisings arbejde med at transskribere de til tider knap så læselige, latinske skriverier hjælpe nutidens og fremtidens forskere hurtigere til at komme til substansen i prædikensamlingerne og stille de nutidige spørgsmål, der trænger sig på i forhold til det gamle materiale. Endvidere slipper man for at rejse rundt til arkiver i Europa, hvor de originale prædikener er opbevaret. Det hele findes nu samlet i Odense, føjer han til.

Redaktionen afsluttet: 23.02.2015