Bevilling

Godt 3 millioner kroner fra Danmarks Frie Forskningsfond til projekt, som skal hjælpe børn i sorg

Hvert år mister 2.000 børn under 18 år en forælder. Små børn har som regel svært ved at sætte ord på den sorg, de gennemlever, så projektet bygger på ideen om, at kreative og nonverbale udtryksmidler kan hjælpe børnene med at bearbejde sorgen.

Af Caroline Zoffmann Jessen, , 29-09-2023

Lektor Eva Knutz fra Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab har modtaget 3.094.560 kroner til projektet “Co-designing new support practices with young children in grief”.

Målet med projektet er at hjælpe børnene ved at designe, teste og evaluere et dialogværktøj, der kan hjælpe børn i alderen 6-10 år til bedre at håndtere sorg. Hvert år mister 2.000 børn under 18 år en forælder, og der er etableret 144 sorggrupper i Danmark.

Der er begrænset viden om små børns sorg- og støttebehov og praktikerne i sorggrupper mangler konkrete redskaber, hvis nytteværdi er påvist gennem forskningsbaserede afprøvninger. Små børn har som regel svært ved at sætte ord på deres sorg og de komplekse følelser, de gennemlever.

Projektet tager udgangspunkt i idéen om, at kreative og nonverbale udtryksmidler kan hjælpe børnene med bearbejde deres sorg.  Børn og praktikere fra sorggrupper i Tønder Kommune og Det Nationale Sorgcenter vil deltage aktivt i udviklingen af dialogværktøjet og der gennemføres et evalueringsstudie. Det forventede resultat af projektet vil være et dialogredskab, der kan udbredes til alle sorggrupper i Danmark.

Ligeledes vil der blive udarbejdet et sæt anbefalinger og en håndbog, som kan anvendes i uddannelsesøjemed og i sorgcentrenes rådgivning om, hvordan man møder små børn, der har mistet en forælder.

Mød forskeren

Lektor Eva Knutz er tilknyttet Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab

Se mere

Redaktionen afsluttet: 29.09.2023