Fyens Stiftstidendes forskerpris

Anne Marie Mai og Jørgen Ellegaard modtager Fyens Stiftstidendes forskerpris

De to SDU-professorer Anne-Marie Mai og Jørgen Ellegaard Andersen modtog i fredags den årlige forskerpris fra Fyens Stiftstidende. Med hæderen følger 15.000 kroner til hver.

Fredag den 25. november dannede Fyens Stiftstidendes lokaler i Odense rammen om den årlige uddeling af avisens forskerpris. I år blev prisen givet til to SDU-forskere fra Det Naturvidenskabelige Fakultet og Det Humanistiske Fakultet.

Mere præcist er der tale om Anne-Marie Mai og Jørgen Ellegaard Andersen, der kunne gå på weekend med hæderen og en bevilling på 15.000 kroner.
Professor Jørgen Ellegaard Andersen er en af verdens førende i kvantematematik, altså den matematik som beskriver verden på subatomart niveau. Det er et område, der forventes at udvikle sig enormt de kommende år.

Professor Anne-Marie Mai har gennem sin karriere ikke kun opnået enestående resultater i dansk litteraturforskning. Hun har ved flere lejligheder sat en ny og uundværlig dagsorden for fagområdet.

Den Fynske Bladfond, som ejer Fyens Stiftstidende, har siden 1972 uddelt Fyens Stiftstidende Forskerpris, der også i muntre og kærlige vendinger omtales som den fynske Nobelpris.

Læs Fyens Stiftstidendes reportage fra prisuddelingen her

Redaktionen afsluttet: 28.11.2022