Skip to main content
DA / EN

Forskelle mellem private og offentlige partnere

Der er barrierer for OPI-samarbejder, der skal håndteres, hvis processen skal lykkedes og resultatet nås. Specielt skal de forskellige interesser mellem offentlige og private aktører håndteres. Hvis parterne ikke kender til hinandens forskellige interesser og behov, er det svært at stemme forventningerne til hinanden.

Når offentlige og private aktører indgår i samarbejde, er det ofte med at overfladisk kendskab til hinandens forskellige interesser og behov. Men en vellykket OPI-samarbejdsproces kræver, at du og dine partnere kender til de forskellige logikker, der præger den offentlige og private sektor. OPI-projekter indebærer nemlig typisk at

  1. der er mange forskellige interesser i spil samtidig, og
  2. de forskellige interesser kan afspejle mulige konflikter, der enten kan afspore eller udfordre OPI-samarbejdet

Forskelligheden mellem offentlige og private aktører kommer ofte til udtryk ved, at parterne har forskellige mål, værdier og strategier for samarbejdet samtidig med, at parterne ønsker forskellige effekter af samarbejdet.

Orienter dig om de forskelle, der kan opstå imellem offentlige og private partnere, så forskellene ikke forhindrer samarbejdet men snarere giver samarbejdet den naturlige lyst til at udfordre hinandens indstillinger.

Typiske forskelle mellem offentlige og private parter:

Modsætninger mellem private og offentlige aktører i OPI-samarbejder

Private aktører
(virksomheder)

Offentlige aktører
(faggrupper, politikere og brugere)

Mål med deltagelse i OPI

Produkt og profit -konsistente og klare mål
-lav målkonfliktniveau

Mange mål afhængig af aktørgruppe
- mangfoldige mål

  • højt målkonfliktniveau

Incitament for deltagelse i OPI samarbejder

Økonomisk
-ønsker at opnå konkurrencemæssige fordele
-ønsker at begrænse vidensdeling

Mangesociale og politiske
-ønsker at højne kvaliteten af velfærdsprodukter og services samt at generere disse mere effektivt
-ønsker vidensdeling

Horisonter for OPI output

Foretrækker opnåelse af hurtige resultater
-kortsigtede mål
-markedssensitive mål

Foretrækker opnåelse af sikre resultater
-langsigtede mål
-processen kan også være et mål.

Risiko-profil for OPI-aktører

Foretrækker projekter med lav grad af risiko-risikovilligheden er lav
-ønsker vished om output

Åbner op for projekter med høj grad af risiko
-risikovilligheden er relativ høj
-åbner op for uvished om output

Beslutnings-hastigheder

Hurtig -beslutningsvejen ofte kort og entydig
-tradition for involvering af få aktører i beslutningsprocesser

Langsom-beslutningsvejen(e) er ofte lange og komplekse
-behov og tradition for involvering af mange aktører i beslutningsprocesser

Organisationstype

Responsiv
-kunde-drevet
-markedsorienteret innovation

Rettigheds- og lovbestemt
-teknologi-, ekspert-, borger- og politiker-drevet
-systemorienteret målstyring

Mere viden om offentlige og private OPI-partnere:
Munksgaard, K. B., Evald, R. E., Clarke, A. H. & Nielsen, S. L (2012), Open Innovation in Public Private Partnerships? Ledelse & Erhvervsøkonomi, 77(2): 41-52.

Sidst opdateret: 26.10.2016