
Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere
Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve.
Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine præferencer og din tidligere adfærd kommer med forslag til, hvad du nu skal se eller høre.
For virksomhederne bag er det en genial måde at få folk til at bruge mere tid på deres tjeneste og på den måde tjene flere penge.
Men hvad nu hvis man kunne lave noget lignende til onlinesupermarkeder, ikke for at øge profitten, men for at få dem til at handle mere bæredygtigt?
Det er tanken bag forskningsprojektet Nudge2Green.
Forskere inden for software, adfærdspsykologi og bæredygtighed fra SDU, AU og KU er gået sammen med Food Organization of Denmark og firmaet Heco et al for at udvikle en kunstig intelligens, der kan nudge forbrugerne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevare, når de handler online.
- Vi vil gerne vise, at kunstig intelligens kan bruges til mere og andet end bare at sælge flere varer. Den kan også bruges til at gavne samfundet ved at få os alle sammen til at vælge nogle grønnere og sundere fødevarer i supermarkedet. Ikke med tvang, men med små skub, anbefalinger og information, siger Mahyar T. Moghaddam, der er lektor i software engineering på Syddansk Universitet og leder af projektet.
Fra kvittering til anbefaling
Projektet tager udgangspunkt i Optius.app, der er udviklet af Heco et al. Det er en app, som allerede er udbredt, og som hjælper brugerne med at få et overblik over deres dagligvareforbrug. Ideen er, at appen skal videreudvikles, så den ved hjælp af data om den enkelte bruger og om produkterne kan skubbe forbruget i en mere grøn retning.
- Fremtiden ligger i ubesværet og let at forvandle alle de elektroniske kvitteringer fra dine daglivareindkøb til smartere forbrugsvalg. Det er lige præcis, hvad vi bygger med Optius-app, siger Benjamin Heco, Managing Partner i Heco et al.
F.eks. skal appen baseret på dine personlige præferencer kunne foreslå alternativer til klimatunge fødevarer som kød og mejeriprodukter eller usund og ultraforarbejdet mad. Det kunne også være, at den med mærkater, påmindelser eller pop-up-vinduer kan gøre opmærksom på klimaaftrykket og sundhedseffekten af forskellige fødevarer.
- Det store arbejde ligger først og fremmest i at få indsamlet en masse data. Der findes ikke i forvejen en stor database over fødevarer og deres klimaaftryk, ernæringsværdi og indhold af skadelig kemi, så det skal vi selv skabe. Dernæst skal vi prøvekøre applikationen og indsamle data om, hvilke typer af nudging der virker bedst, siger Mahyar T. Moghaddam.