Skip to main content
DA / EN
Kunstig intelligens

Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve.

Af Sebastian Wittrock, , 16-05-2025

Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du også til den anbefalelsesalgoritme, som baseret på dine præferencer og din tidligere adfærd kommer med forslag til, hvad du nu skal se eller høre.

 

For virksomhederne bag er det en genial måde at få folk til at bruge mere tid på deres tjeneste og på den måde tjene  flere penge.

 

Men hvad nu hvis man kunne lave noget lignende til onlinesupermarkeder, ikke for at øge profitten, men for at få dem til at handle mere bæredygtigt?

 

Det er tanken bag forskningsprojektet Nudge2Green.

Forskere inden for software, adfærdspsykologi og bæredygtighed fra SDU, AU og KU er gået sammen med Food Organization of Denmark og firmaet Heco et al for at udvikle en kunstig intelligens, der kan nudge forbrugerne til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevare, når de handler online.

- Vi vil gerne vise, at kunstig intelligens kan bruges til mere og andet end bare at sælge flere varer. Den kan også bruges til at gavne samfundet ved at få os alle sammen til at vælge nogle grønnere og sundere fødevarer i supermarkedet. Ikke med tvang, men med små skub, anbefalinger og information, siger Mahyar T. Moghaddam, der er lektor i software engineering på Syddansk Universitet og leder af projektet.

Fra kvittering til anbefaling

Projektet tager udgangspunkt i Optius.app, der er udviklet af Heco et al. Det er en app, som allerede er udbredt, og som hjælper brugerne med at få et overblik over deres dagligvareforbrug. Ideen er, at appen skal videreudvikles, så den ved hjælp af data om den enkelte bruger og om produkterne kan skubbe forbruget i en mere grøn retning.

- Fremtiden ligger i ubesværet og let at forvandle alle de elektroniske kvitteringer fra dine daglivareindkøb til smartere forbrugsvalg. Det er lige præcis, hvad vi bygger med Optius-app, siger Benjamin Heco, Managing Partner i Heco et al.

F.eks. skal appen baseret på dine personlige præferencer kunne foreslå alternativer til klimatunge fødevarer som kød og mejeriprodukter eller usund og ultraforarbejdet mad. Det kunne også være, at den med mærkater, påmindelser eller pop-up-vinduer kan gøre opmærksom på klimaaftrykket og sundhedseffekten af forskellige fødevarer.

- Det store arbejde ligger først og fremmest i at få indsamlet en masse data. Der findes ikke i forvejen en stor database over fødevarer og deres klimaaftryk, ernæringsværdi og indhold af skadelig kemi, så det skal vi selv skabe. Dernæst skal vi prøvekøre applikationen og indsamle data om, hvilke typer af nudging der virker bedst, siger Mahyar T. Moghaddam.

Nye muligheder

Det bliver forskerne fra SDU, i samarbejde med Heco et al., som har ansvaret for at udvikle den algoritme, der skal drive det AI-baserede nudging-system, mens forskerne fra Aarhus Universitet (AU) står for at designe projektets nudging-strategier med afsæt i den nyeste adfærdsvidenskab.

– Madindkøb er under forandring, efterhånden som forbrugerne benytter flere forskellige kanaler, og der kommer flere digitale indkøbshjælpemidler til. Det giver os nye muligheder for at nudge forbrugerne til at træffe mere bæredygtige valg. I Nudge2Green-projektet vil vi udvikle og teste et værktøj, der fremmer bæredygtige valg – et værktøj, der er state-of-the-art og bygger på en grundig forståelse af forbrugernes madvalg, siger professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet.

På Københavns Universitet (KU) vil forskerne lave livscyklusvurderinger for at levere det omfattende datasæt om fødevarers miljøpåvirkning.

– Vi bidrager med livscyklusvurderinger af fødevarer og understøtter dermed bestræbelserne på at nudge forbrugere mod mere bæredygtige madvalg, siger Marianne Thomsen, professor i bæredygtighedsvurdering ved Københavns Universitet.

På industrisiden vil Food Organization of Denmark hjælpe med at sikre, at projektets resultater omsættes til handlingsorienteret indsigt for virksomheder i den danske fødevarebranche.

– Mange fødevarevirksomheder er generelt interesserede i at arbejde med sundhed og bæredygtighed. Men de har brug for solide, velafprøvede metoder for at sikre salget, hvis de skal skabe reel fremdrift. Vi ser frem til at bidrage med viden til den danske fødevarebranche, der giver resultater, siger Gyda Marie Bay, chef for bæredygtig og sund mad i Food Organization of Denmark.

Projektet løber over de næste to år (2025-2027) og støttes af AgriFoodTure Partnerskabet, finansieret af Innovationsfonden og EU.

Mød forskeren

Mahyar Moghaddam er lektor på SDU Software Engineering.

Kontakt

Redaktionen afsluttet: 16.05.2025