Traditioner

Spørg eksperten om Thanksgiving

Hvorfor fejrer vi Thanksgiving?

Af Katrine Findsen, , 22-11-2018

Der er så mange måder at besvare dette spørgsmål på! Jeg tror, at de fleste amerikanere ville sige, at vi fejrer Thanksgiving, fordi det er en tradition og en mulighed for at være taknemmelig for det, vi har. Dog har vi en tendens til at fokusere mere på dagens aktiviteter - at spise, drikke og se fodbold - end på det med betydningen bag at være taknemmelig. Og Thanksgiving betyder næsten altid at spise for meget.

Desuden betyder Thanksgiving også to fridage og en ekstralang weekend, i hvert fald for de fleste af os amerikanere. Det betyder også, at julesæsonen begynder og - inden for det seneste årti - "Black Friday" shoppingtilbud. Hvert år starter Black Friday tidligere og tidligere, og nogle butikker åbner endda allerede på Thanksgiving Day.

Som professor i amerikanske studier har jeg tendens til en mere kynisk forklaring (hvis min forklaring ovenfor ikke allerede var kynisk nok): Vi fejrer Thanksgiving for at retfærdiggøre vores mishandling (og folkedrab) af indfødte amerikanere gennem en myte om lighed og samarbejde.

Vi fejrer Thanksgiving, fordi det er en tradition og en mulighed for at være taknemmelig for det, vi har.

Sarah Hentges, gæsteprofessor

Desuden ser vi kønsstereotyper, hvor kvinderne laver mad og vasker op, mens mændene drikker øl og ser fodbold, og børnene ser børnefilm og tv-shows, der handler om denne tradition. Men selvfølgelig er der mange forskellige måder at fejre denne Thanksgiving-tradition på, og selv de indfødte amerikanere, jeg kender, fejrer en version af Thanksgiving.

Selv med mine kritiske meninger og veganske kost er jeg selv skyldig i at nyde dele af Thanksgiving. Det er en dag, hvor jeg ikke behøver at arbejde, ikke behøver at forlade huset og kan have pyjamas på hele dagen. Min mand og jeg kan hygge og se fodbold eller film, der ikke handler om Thanksgiving.

Jeg laver endda en vegansk "Tofulkun" (et produkt fremstillet specifikt for veganere, der gerne vil nyde kalkuntraditionen) og vegansk fyld, kartoffelmos og sauce … og selvfølgelig dessert.

Hvor meget betyder Thanksgiving i dansk sammenhæng?

Jeg er ny i Danmark, så jeg kan kun svare ud fra den lille smule, jeg har lært, siden jeg ankom for lidt over en måned siden. Mit korte svar ville være, at det at fejre Thanksgiving er en meget hyggelig ting at gøre!

Denne meget hyggelige tid med familie og venner, når vi spiser og drikker og har det dejligt varmt ved brændeovnen, er meget i tråd med, hvordan denne traditions fejres i USA. Jeg planlægger at tænde flere lys til mine fremtidige Thanksgiving-fejringer.

Det at fejre Thanksgiving er en meget hyggelig ting at gøre!

Sarah Hentges, gæsteprofessor

Men en anden dansk sammenhæng vedrører noget, jeg lærte fra min kollega indenfor amerikanske studier, Jørn Brøndal, om de tidlige danske bosættere i Amerika. Han skriver om danske rejseskribenters opfattelser af de indianere, de mødte på deres rejser, og i en af vores timer talte han om, hvordan de danske bosættere i Den Nye Verden deltog i folkemordet og fjernelsen af indianerne sammen med andre hvide bosættere.

Så måske har Thanksgiving-fejringen også en dybere betydning i dansk sammenhæng. I det mindste siger min erfaring ind til videre, at danskerne har meget at være taknemmelige for.

Mød forskeren

Sarah Hentges er en amerikansk Fulbright dette akademiske år på SDU's Center for Amerikanske Studier. Hun har senest været i Bangor, Maine i USA, hvor hun underviser ved University of Maine i Augusta, men hun har også boet og arbejdet i Californien (hvor hun oprindeligt er fra), såvel som Oregon, Washington og Minnesota. Hun underviser i en masse forskellige emner, herunder dystopiske romaner for unge voksne, hiphop-kultur, teori og metoder, tværfaglighed samt fitness og yoga i fritiden.

Redaktionen afsluttet: 22.11.2018