Oplev Murakami på SDU

Den verdensberømte japanske forfatter Murakami modtager H.C. Andersens litteraturpris og holder i den anledning forelæsning på SDU den 31. oktober.

Af Maria Slej Hasselstrøm, mash@sdu.dk, 27-09-2016

Haruki Murakami er et internationalt litterært fænomen og desuden en usædvanlig populær forfatter. Mandag den 31.oktober besøger han SDU, hvor han blandt andet vil fortælle om sit forfatterskab og i den anledning vil der være et begrænset antal billetter at få.

Murakami vil læse en af sine noveller op på japansk, og hans oversætter Mette Holm læser den på dansk.

- Murakamis besøg på SDU bliver en fantastisk mulighed for at opleve ham som forfatter. Han er en meget medlevende oplæser, og der venter os et ganske særligt indblik i hans fortællekunst og i samspillet mellem forfatter og oversætter, fortæller Anne-Marie Mai, som er professor ved Institut for Kulturvidenskaber.

Der bliver desuden også mulighed for at opleve Murakami i dialog med forskere og studerende.

Overvældende interesse

På SDU arbejder både studerende og forskere med hans forfatterskab, og det vækker derfor stor glæde, at Murakami besøger universitetet og delagtiggør publikum i sin levende fortællekunst.

- Det er en anerkendelse af den viden og indsigt i hans forfatterskab, som vi har på SDU. Mange blikke er rettet mod os i forbindelse med Murakamis besøg, og der er en helt overvældende interesse for at være med ved arrangementet på SDU.  Vi er mange, der glæder os, siger Anne-Marie Mai.

Dagen forinden får Murakami overrakt H.C. Andersens litteraturpris, en pris som ligger rigtig fint i forlængelse af forfatterskabet:

-Murakami udfordrer, i lighed med H.C. Andersen, læserens vante forestillinger om køn og identitet, og han skaber et spraglet galleri af såvel fantastisk som realistisk tegnede romanpersoner, fortæller Anne-Marie Mai og fortsætter:
-Murakamis evne til dristigt at blande klassisk fortællekunst, popkultur, japansk tradition, drømmende realisme og filosofisk diskussion løfter arven fra Andersens fortællekunst.

Billetterne bliver tilgængelige her onsdag den 28. september kl. 10.

Haruki Murakami

• Født i 1949.
• Har udgivet mere end 10 romaner, flere novellesamlinger og en række essaysamlinger.
• Hans værker er oversat til ca. 40 sprog.
• Blandt hans mest kendte romaner er Norwegian Wood (1987) og Trækopfuglens krønike (1995), der blev hans internationale gennembrud.

Redaktionen afsluttet: 26.09.2016