SDU’s jubilæum skydes i gang

Senere i år fylder universitetet 50 år. Det markeres med en række arrangementer, og man kan holde sig orienteret på et jubilæumssite

Det nye år kommer til at stå i jubilæets tegn.

Den 15. september fylder SDU nemlig 50 år, men universitetet venter ikke til eftersommeren med at markere sit jubilæum.

Tværtimod vil der hen over foråret og sommeren være en række begivenheder, som relaterer sig mod den runde dag.

Allerede sidste år begyndte et jubilæums-udvalg med prorektor Bjarne Graabech Sørensen i spidsen at tænke i en række arrangementer, som kan være med til at fortælle historien om det 50 år gamle universitet.

Bøger og kronikker om universitetet

To bøger, som begge handler om universitet, er undervejs. I løbet af foråret ser en bog om kunsten på SDU dagens lys, og senere udkommer en jubilæumsbog om universitetet.

Forskningens Døgn, som også afholdes i foråret, får i år et særligt præg af jubilæet.  Her vil de mange besøgende få mulighed for at danne sig et indtryk af universitetets forskning gennem tiden.

I samarbejde med Fyens Stiftstidende genoptrykkes nogle af de kronikker, der blev skrevet i forbindelse med etableringen af Odense Universitet, som det hed dengang. Der planlægges også et arrangement med TV2Fyn.

Desuden udskrives en konkurrence for studerende og medarbejdere. De kan komme med forslag til tre nye citater, som skal tilføjes til de 59, der allerede er indskrevet på trapperne ved søjlen foran hovedindgangen til SDU i Odense.

Studerende fra første hold inviteres

På selve jubilæumsdagen vil SDU forsøge at invitere de 180 studerende, som udgjorde den første årgang i 1966. Underviserne fra dengang vil også få en invitation.

Det er også på jubilæumsdagen, at SDU satser på at kunne servere Fyns største brunsviger. Og samme dag planlægges et arrangement for de studerende og ansatte.

Den officielle markering af 50 års jubilæet finder sted i forbindelse med årsfesten den 28. oktober.

For dem, som gerne vil holde sig orienteret om jubilæet, er der oprettet et særligt jubilæumssite. Her vil man desuden hver uge få serveret en lille anekdote om stort eller småt fra universitetets 50-årige historie.

På billedet ses universitetets første rektor, Mogens Brøndsted, hilse på de nye studerende i 1966.

Redaktionen afsluttet: 04.01.2016