Optag 2020

Flere har SDU som deres foretrukne universitet

Det var forventningen, at søgningen til de videregående uddannelser ville stige i år, det gælder også for Syddansk Universitet, som har modtaget 10 procent flere ansøgninger sammenlignet med sidste år. Størst fremgang ses på ingeniør- og sundhedsuddannelserne.

Af Bolette Marie Kjær Jørgensen, , 07-07-2020

Den 5. juli kl. 12.00 var sidste frist for ansøgning til en videregående uddannelse i hele landet. På grund af begrænsningerne i rejsemulighederne og stigende ledighed grundet covid-19, har det været forventet, at flere unge vil fremskynde deres uddannelsesvalg og søge ind i år.

Den tendens afspejler sig i ansøgertallet til SDU. De foreløbig tal viser at 6.368 har en uddannelse ved SDU som deres førstevalg, hvilket er 2 procent flere end sidste år.

-Vi kan kun være tilfredse. Og det er glædeligt at flere af vores STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering and Mathematics) kan se fremgang. SDU udvider antallet af uddannelsespladser med ca. 360 pladser, og vi håber naturligvis at de bliver besat, siger Bjarne Graabech Sørensen, som er prorektor på SDU.

Stor fremgang for natur- og sundhedsvidenskab

De naturvidenskabelige uddannelser og de tekniske uddannelser har en fremgang i antal ansøgninger på henholdsvis 7 og 8 procent, mens det sundhedsvidenskabelige område har en fremgang på hele 17 procent.

Samfundsvidenskabelige og humanistiske uddannelser har en fremgang på 9 og 5 procent.

Årets højdespringere er Civilingeniør i spiludvikling og læringsteknologi og IVK-tysk og medier – sidstnævnte tegner sig sammen med gruppen af tysk-uddannelser for en fremgang på 18 procent. Begge højdespringere er efterspurgte af erhvervslivet og har en høj beskæftigelsesgrad.

Ansøgere får svar den 28. juli

-Vi glæder os til at møde alle vores nye studerende på SDU. Studerende og ansatte arbejder henover sommeren på at give alle vores nye studerende en fantastisk studiestart, så de kommer fagligt godt fra start og hurtigt får skabt nye relationer – vi ved, at det er afgørende for et godt studieliv, siger studiechef Annette Lund.

De endelige opgørelser af søgningen til uddannelserne kan fortsat bevæge sig lidt.

Redaktionen afsluttet: 07.07.2020