Borgerforskning

SDU eksperimenterer med Citizen Science

Forskningsmetoden kan være et værn mod fake news og være med til at sikre en ægte dialog mellem forskere og borgere, mener to af initiativtagerne på SDU

Af Bente Dalgaard, , 15-11-2018

Hvordan kan forskere og borgere mødes i en ægte dialog, som begge parter kan drage nytte af?

Det spørgsmål er omdrejningspunktet for forskningsmetoden Citizen Science – borgerforskning – som især i de seneste fem år har bredt sig både i udlandet og herhjemme.

”Frit Lejde”-kampagnen, der handler om håndtering af e-affald, er SDU’s seneste bud på Citizen Science-projekter, der kan mindske afstanden mellem forskere og borgere. Og der er flere på vej.

Thomas Kaarsted, souschef

- Vi vil gerne undersøge, om det er et fænomen, der kan bruges til noget, og derfor holdt vi allerede for to år siden vores første workshop.

- Det førte til projektet ”Et sundere Fyn”, hvor vi sammen med Odense Universitetshospital og TV2/Fyn inddrog borgerne i prioritering af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, fortæller Thomas Kaarsted, der er souschef på Syddansk Universitetsbibliotek.

Samfundsrelevante udfordringer

Han udgør sammen med Anne Kathrine Overgaard, der er kontorchef for eksterne projekter på Sundhedsvidenskab, omdrejningspunktet for SDU’s Citizen Science-aktiviteter.

- Med ”Et Sundere Fyn” nåede vi 275.000 fynboer, og vi har mødt så stor interesse, at vi næste år planlægger ”Et Sundere Syddanmark”, fortæller Anne Kathrine Overgaard.

Citizen Science forbindes ofte med dataindsamling og kortlægning, f.eks. når borgere hjælper forskere med at registrere særlige plante- eller dyrearter i naturen. Men metoden bliver i stigende grad brugt til at sætte fokus på samfundsrelevante udfordringer, som forskningen kan være med til at finde løsninger på.

Modtræk til fake news

- Vi lever i en postfaktuel tid, hvor forskningen taber autoritet. Vi har blandt andet set det med HPV-vaccinen, hvor forskere anbefalede, at unge får vaccinen, mens borgerne i stort omfang valgte den fra, siger Anne-Kathrine Overgaard.

- Fake news og benægtelse af fakta er således et reelt problem for universiteterne, og blandt andet derfor er vi optaget af at udvikle andre aktiviteter, som kan give borgerne bedre mulighed for at træffe de rigtige beslutninger, supplerer Thomas Kaarsted.

SDU har i alle sine Citizen Science- projekter valgt at have en mediepartner, som kan være med til at sikre, at projekterne når bredt ud og involverer så mange som muligt.

I artiklen "Forskere går i dialog med borgerne" og på hjemmesiden for Citizen Science Netværk kan du læse mere om, hvordan forskerne arbejder med at sikre dialogen mellem forskere og borgere.

Du kan også læse mere om TV2 Fyns tema: Frit lejde for elskrot, se kampagnen for Circular Economy eller hjælpe forskerne ved at svare på deres spørgeskema om din personlige brug af elektronik.

Redaktionen afsluttet: 15.11.2018