Vejen til grønt militær

Militæret er storforbruger af dyrbare energikilder. Det vil SDU gerne være med til at ændre

Michael Goodsite har en baggrund som eliteofficer i den amerikanske hær men skiftede siden spor og blev professor i atmosfærisk kemi, klima og globale processer.

Nu har han sendt sig selv ud på en mission, der bliver mindst lige så udfordrende som nogle af dem, han oplevede i hæren.

Ved hjælp af videnskab vil han gøre militæret grønnere. Faktisk skal soldaterne blive så gode til at passe på miljøet, at resten af verden kan lære af dem.

-Jeg kender ikke til andre universiteter, der vil bruge deres viden på at samarbejde med forsvaret på denne måde, fortæller Michael Goodsite, der er leder af Institut for Teknologi og Innovation ved Syddansk Universitet.

Spirende interesse fra omverden

Selv om det er mindre end et år siden, at han målrettet begyndte at arbejde på idéen om et grønt forsvar, er hans visioner allerede kommet vidt omkring.

Sammen med en kollega har han haft lejlighed til at præsentere dem for forsvarsminister Nicolai Wammen.

Og tidligere på året var han en af initiativtagerne til en tre dages konference på universitetets campus i Sønderborg, hvor forskere, industri- og militærfolk fra det meste af verden var samlet for at diskutere, hvordan militæret kan skade miljøet mindst muligt. Blandt deltagerne var desuden USA’s viceforsvarsminister, Katherine Hammack.

Den spirende interesse giver sig nu udslag i, at han jævnligt får henvendelser fra højtstående Nato-officerer, som gerne vil diskutere perspektiverne i en omstilling.

Forbrug af fossile brændstoffer er gigantisk

Militærets forbrug af fossile brændstoffer er nemlig gigantisk.

Eksempelvis kræver en midlertidig militærlejr i Afghanistan strøm til kommunikation, radar, madlavning, opvarmning, afkøling, lys og sensorer.

Strøm, der typisk kommer fra store dieselgeneratorer, som kører i døgndrift. Dertil skal lægges brændstof til køretøjer og kampvogne osv.

Dødstal er med til at overbevise soldater

I Afghanistan havde Natos styrker på et tidspunkt brug for fire millioner liter brændstof om dagen. Beregninger viste efterfølgende, at det kostede syv liter at bringe en liter olie ud til styrkerne.

Og alene fra 2003 til 2007 døde 4000 amerikanske soldater og underleverandører i forbindelse med transporterne som ofre for vejsidebomber eller bagholdsangreb.

Derfor bør eksempelvis solceller og elbiler blive en naturlig del af soldaternes udstyr. Samtidig skal de blive meget bedre til at genbruge vand og anvende grøn varme. De skal kunne se affaldsprodukter som resurser.

Det gælder både i deres midlertidige baser i krigszoner men bestemt også på kasernerne i deres hjemlande.

SDU involveret i relevant forskning

Ifølge Michael Goodsite spildes der nemlig også mange ressourcer på de faste militære anlæg, og her peger SDU-forskeren på, at der kan være et stort marked for dansk teknologi. Alene i den amerikanske hær er der 2,2 millioner tilknyttede.

- Deres store kaserner minder om provinsbyer med parcelhuse, indkøbscentre og skoler, fortæller Michael Goodsite og tilføjer, at det vil være oplagt at indføre vandspareplaner og affaldssortering.

Teknologier, som allerede findes eller er ved at blive testet – eksempelvis er Syddansk Universitet involveret i et forsøg, hvor madaffald fra private husstande skal omdannes til biogas (Urban Energy).

Og i et andet forskningsprojekt (Coordicy) skal SDU udvikle nye intelligente software-værktøjer, som kan sikre regeringens målsætning om, at nye bygninger i 2020 har reduceret deres energiforbrug med 75 procent.

- Vi har masser af relevant ekspertise, og vi samarbejder allerede med en række virksomheder i ind- og udland om at skabe miljøfremmende teknologi. Så nu handler det om, at de militære ledelser for alvor skal indse, at de kan vinde ved at samarbejde med os, siger Michael Goodsite.

Af Kent Kristensen, kk@sdu.dk

Se hele artiklen i Ny Viden:

Redaktionen afsluttet: